Marketing: alleen doen wat bij je past; dat werkt (beter)

3 minuten lezen


Tekening van zelfverzekerd meisje

Een eigenwijs soort marketing

“Vanaf het moment dat ik zag hoe de ondernemersprofielen in elkaar zaten, voelde ik rust”, zegt de een.

“Het idee dat ik de marketing op mijn eigen manier mag doen, geeft me zo’n rust”, zegt de ander.

Ik barst in lachen uit. De twee ondernemers zeggen precies hetzelfde:

RUST? Bij hun marketing?

Waar hebben ze het over?

Hierover: beide ondernemers hebben via mij hun marketingprofiel of ondernemersprofiel leren kennen.

Ze hebben allebei een goed lopend bedrijf: ‘iets’ in de marketing ging dus goed. Toch knaagt er iets.

  • De een voelt zich kwetsbaar met haar bedrijf. Haar klanten zijn tevreden over haar, en via via krijgt ze steeds nieuwe klanten. “Maar stel dat die klantenstroom opdroogt, wat dan?”
  • De ander is vooral nieuwsgierig. Ze kent mijn verhaal over de ondernemersprofielen en dat bevalt haar. Ze zegt: “Afhankelijk van je profiel kun je dus op verschillende manieren aan marketing doen. Ik heb het gevoel dat ik daar ook wat mee kan, voor mezelf én voor mijn klanten.”

Ze zijn klaar voor de Ondernemersprofielen

Ze leren over hun natuurlijke rol in het leven en dus ook over wat ze moeiteloos afgaat als ondernemer.

Ze begrijpen wat maakt dat mensen bij ze aanhaken. Klanten, maar ook bijvoorbeeld vrienden. Of de dame achter de balie die ze proberen te overtuigen.

Ze komen achter hun eigen marketingprofiel en merken dat dat invloed heeft op hoe ze hun diensten promoten, uiteraard. Maar er is meer. Want dat profiel heeft ook effect op wat ze precies aanbieden en hoe ze erover schrijven.

Meer hoef ik niet uit te leggen

De inzichten springen er gewoon uit:

  • “Oh, daarom doen mijn klanten zo en zo… .”
  • “Wauw, dan hoef ik helemaal niet meer … te doen. Dan mag ik gewoon… doen om klanten te trekken.”
  • Daaruit volgt ook de bevrijding: “Aha, dan hoef ik dat en dat niet meer te doen.”

Ze voelen zich direct thuis bij hun eigen profiel. Dat kan ook niet anders, want ze zíjn dit. Daarom voelt de marketing die hier bij past ook direct goed.

Een paar weken verder

Vandaag, een paar weken verder, klinkt de verwondering nog steeds in hun stem

We spreken erover hoe het ene profiel alom tegenwoordig is in de wereld van verkopers en businesscoaches. Zo prominent aanwezig dat er geen ruimte meer over lijkt te zijn voor andere manieren. Dat je je gelijk een stuk onbenul voelt als je hun raad in de wind slaat, omdat iedereen elkaar ook napraat over ‘hoe het hoort’. Maar dat dat dat dus grote onzin is als je zelf in een andere kolom thuis hoort.

De een is zo blij met de inzichten. Dat er inderdaad een manier van marketing bestaat die gewoon goed voelt!

De ander heeft de nieuwe kennis al uitgetest bij een presentatie. Ze deed die ‘lekker’ op haar eigen manier, dwars tegen het advies van haar businesscoach in. Het voelde goed. Plus: het had ook effect, want ze verkocht wel mooi een paar trainingen.

En nu?

Niks nu. Gewoon verder, op hun eigen – wijze – weg, verkondigen ze. Dit is een goede basis om ‘lekker’  te schrijven.

Daar voegen ze nog aan toe: Iedere ondernemer zou zijn of haar eigen profiel moeten leren kennen. Het is zo waardevol, omdat je je dan alleen nog maar hoeft te richten op wat wél werkt voor jou. Alles wat niet werkt en niet goed voelt kun je met een gerust hart laten vallen.

Deze marketing geeft rust. Zeggen ze dus allebei :).

Wil je ook rust ervaren in je marketing?

Durf jij alle do’s en don’ts los te laten van gerenommeerde marketinggoeroes en de inzichten te leren kennen van je eigen ondernemersprofiel?

In Je natuurlijke Schrijfstijl leer je je eigen profiel kennen en hoe je dat vervolgens inzet in wat en hoe je schrijft. Wil je meer weten? Mail (Leonore@deschrijfster.nl) me gerust om een telefonische afspraak met me te maken. Ik leg je er graag meer over uit.

 

Neem contact met me op