Zo schrijven dat je marketingboodschap wél overkomt
3 minuten lezen
Wat te doen tegen de gemeenste marketingtrucs?
Integere marketing, bestaat die? Ik vroeg het me af, toen ik dit las:
Wat er bij stond (vertaald):
Je kunt nu online de krachtigste serie documentaires over kanker bekijken die de mainstream media niet wilden vertonen. Je ontdekt de meest effectieve manier om kanker te voorkomen en te bestrijden, wat je nergens anders te zien krijgt. Vul je voornaam in en je mailadres en je bent de eerste om de hele serie van 9 delen te zien. Helemaal gratis. Vanaf 12 april!
Hoe durven mensen dit te beloven?
Ik werd er haast fysiek misselijk van. Hoe durven mensen te suggereren dat er een complot is om kanker te laten voortbestaan en dat zij nu wel eens even de hele waarheid erover zullen vertellen? Alsof de hele gezondheidswereld corrupt is en niemand écht wil dat mensen genezen. En alsof zij in de video’s laten zien hoe het werkelijk zit en hoe je werkelijk kunt voorkomen dat je kanker krijgt of ervan gaat genezen. Dé oplossing tegen kanker. Mogelijk zijn ze zelf echt overtuigd van hun belofte, maar ik kan alleen maar de overtuigingstruc erin zien.
Als je wat ouder bent, zoals ik :), heb je vast al veel mensen verloren aan kanker. Dan vind ik het gewoon schunnig om zoiets te beweren.
En nog iets.
Dit is zo op en top goeroe-stijl
Marketingoeroes zijn types die geen enkel probleem hebben om grote beloftes te doen over de rug van anderen. Voor deze mensen gaat verkopen en beloftes doen haast vanzelf, is een tweede natuur. En sommigen maken daar misbruik van. (Gelukkig niet iedereen, hoor…)
Je kent de voorbeelden vast wel: beloftes die te mooi zijn om waar te zijn. “Stel dat het maar een beetje waar is”, denk je dan. “Je weet maar nooit.” En daar ga je. Voor een lot in de loterij.
Ik weet niet wat de makers van deze video op het oog hebben
Als je je inschrijft kun je gratis kijken. Dat wel. Maar wat komt erachteraan? Ik heb overwogen me in te schrijven, om te zien hoe ze hiermee verder gaan, maar had geen zin om op maar enige manier bij te dragen aan die waan.
Tegenwoordig doorzie ik dit soort trucs wel, vroeger wat minder. Al heb je voor deze specifieke video weinig fantasie nodig om de mega-overtuigingstruc te doorzien.
Soms (vaak) is dat minder makkelijk en tuin je er weer in.
Als ondernemer geloof je mogelijk ook dat dit de enige manier is om te verkopen
Zeker als je zelf te weinig klanten hebt, denk je makkelijk: “Laat ik het maar proberen.” Tell sell schijnt ook te verkopen. Of als je wel genoeg klanten trekt maar je hebt continu het gevoel dat je jezelf forceert, denk je: “Gewoon even doorbijten.” Maar dat gaat wel ten koste van je eigenwaarde. Of ten koste van veel energie.
Natuurlijk ken je best voorbeelden van ondernemers die op een andere manier aan marketing doen, maar dan denk je dat die mensen gewoon geluk hebben. Iets magisch kunnen of hebben wat jij niet hebt.
Weet je dat dat niet waar is?
Iedereen heeft zo iets magisch
Alleen heb je niet altijd van jezelf door wat dat magische bij jou dan is en blijf je worstelen of jezelf forceren.
Overigens is natuurlijk iedere vorm van communicatie een manier om een boodschap over te brengen. En toch… een truc is het pas als je iets belooft dat je nooit en te nimmer kunt waarmaken. Dat is wat me bij die verkooppagina over kanker tegen staat. Bovendien nog over de ruggen heen van mensen met kanker of kanker in de familie of vrienden met kanker. Vooral inspelend op angst. Dat vind ik laag.
Hoe breng je je boodschap integer over?
Wil jij meer weten over hoe je dan wél kunt schrijven om je boodschap integer over te brengen? Ik help je erbij in Je natuurlijke schrijfstijl.
Heb je nog vragen? Mail (Leonore@deschrijfster.nl) me gerust of maak een telefonische afspraak met me.