Zo schrijven dat je lezers van je houden. Kan dat?
3 minuten lezen
Wil jij ook een liefdesverklaring?
Ik kreeg er een. Zomaar. Over de mail. Iemand mailde me dat ze van me hield.
Wat had ik gedaan? Alleen maar een tekst geschreven. Een tekst voor de website van deze ondernemer. Ze was er zo blij mee dat ze haar vreugde niet kon bedwingen.
En ik, als nuchtere Hollandse, glimlachte. Niet meer dan dat.
Waarom hield ze van mij?
Vervolgens begon ik na te denken: hoe kan het dat ze zo tevreden is? Wat heb ik gedaan?
En kan ik dat wat ik heb gedaan dan ook weer doorgeven aan mijn klanten, zodat zij ook liefdesverklaringen krijgen vanwege de teksten die ze schrijven? Nou ja, bij wijze van spreken dan, hè…
Ik kwam op het volgende:
Wat ik doe voor een tevreden lezer:
- Kennelijk past mijn schrijfstijl volledig bij de stijl van deze klant. De woorden spreken haar aan, de zinnen, de metaforen, de uitroeptekens. (op een paar na, dat moet ik eerlijk bekennen)
- Het enige dat ik echt gedáán heb, is me inleven in haar én in de klanten voor wie zij werkt. Dat kon ook vrij makkelijk, omdat ik zelf klant bij haar ben. Maar ook als ik geen klant ben, leef ik me helemaal in de doelgroep in. Ik denk zoals zij denken, voel zoals zij voelen. Uiteraard vanuit mijn eigen beleving, (daardoor gaat het niet altijd helemaal goed).
Wil jij ook graag zo schrijven dat mensen spontaan van je gaan houden?
- Wil jij ook graag alleen maar smileys krijgen als je iemand een tekst stuurt?
- Wil jij ook graag vooral complimenten ontvangen voor je heldere, sprankelende, overzichtelijke, gebalanceerde… tekst?
Denk dan aan het volgende:
- Blijf dicht bij je zelf.
Wring je niet in allerlei bochten om zo te schrijven als een ander schrijft. Dat lukt je toch niet. Blijf bij je eigen stijl, wat goed bij je past. Ga dus niet formeel schrijven, of juist overdreven populair. Anders krijg je geheid zinnen die niet te lezen zijn of een stuk waar niet is door te komen.
- Doe alsof je de klant, lezer, doelgroep bént voor wie het stuk bedoeld is.
Inleven in je lezer, daar draait het om. Voel wat die klant of lezer echt wil weten, waar die warm voor loopt, wat die niet interessant vindt en wat juist wel. Leef je in. Niet als theoretische exercitie, maar als levensnoodzaak. Als je tegen iemand zou praten, zou die ook denken dat jij die klant bent, zo goed heb je je ingeleefd in je rol.
- Ga dan pas schrijven.
Dit is de essentie. Een essentie die veel vakexperts iedere keer weer vergeten zodra ze de pen op papier of de vingers op het toetsenbord zetten.
Vind je het lastig om zo te schrijven dat je een liefdesverklaring krijgt?
Wellicht is het traject Scherp Zakelijk Schrijven wat voor jou. Op naar de volgende liefdesverklaring!