'Marketing? Maar ik wil niet in de spotlights'

3 minuten lezen


Tekening: kat op het podium met doodsbange ogen

Ik houd er helemaal niet van om over mezelf te schrijven in mijn marketing. Maar het moet wel.” Een blog over ogenschijnlijk logische zaken in je marketing en waarom dat niet werkt voor jou. 

  • ‘Moet je wel over jezelf schrijven in je marketing?’‘    
  • Je moet toch over jezelf vertellen, anders ben je geen voorbeeld voor je klanten.’‘ 
  • Kijk maar hoe X het doet. Die is heel succesvol en doet niet anders dan verhalen vertellen over zichzelf. De klanten hangen aan haar lippen en schrijven zich massaal in.’‘
  • Bij haar werkt dat inderdaad goed.’‘ 
  • Dat zie je op Facebook toch ook? Allemaal advertenties die precies zo zijn.’‘
  • Jij denkt jij dat je het precies zo moet doen als die ondernemers die jij op Facebook voorbij ziet komen?’‘
  • Ja, ze zeggen toch dat je met hun manier goed geld gaat verdienen?’

Inderdaad, zo praten die voorbeeldondernemers. En ze hebben nog gelijk ook. Hun methode werkt voor henzelf, en ook anderen hebben er baat bij.

Maar dat wil niet zeggen dat jij er ook wat aan hebt.

Het verschil tussen jou en ‘belofte-ondernemers’

Er is namelijk een verschil tussen jou en die ondernemers waar je je aan spiegelt, en dat zit ‘em in het doen van beloftes. Als bij deze ondernemers 10 van de 100 klanten goud halen, hebben ze hun belofte waargemaakt. Er zijn toch mensen die dat goud halen? Nou dan.

Jij ziet dat heel anders. Als jij iets belooft, dan geldt dat voor iedereen. Beloof jij je klanten goud, dan lever je goud. Weet je niet zeker of al je klanten goud halen, dan beloof je geen goud maar bijvoorbeeld stappen op weg naar goud.

Integriteit is een belangrijke waarde voor jou

Jij en deze belofte-ondernemers verschillen dus in de reikwijdte van een belofte. Zoals die belofte-ondernemers met beloftes omgaan, voelt voor jou niet integer. En integriteit is voor jou een heel belangrijke waarde.

Dat betekent twee dingen:

  • Dat je gelooft dat de marketing van die ondernemers ook voor jou werkt is heel logisch, omdat je hen beoordeelt op hoe je zelf in de wereld staat.
  • Jouw klanten kunnen er bij jou op aan dat wat jij doet integer is; in lijn is met wat goed voelt voor jou. Voelt het niet goed om verhalen over jezelf te vertellen, dan moet je dat ook niet doen.

Dus eigenlijk is het heel mooi als je ontdekt: ik wil helemaal niet …. Want dan weet je wat niet integer voelt voor jou en dus niet bij je past. Dat kun je dan laten vallen.

Wat dan wel voor je marketing?

Bij mijn gesprekspartner wordt al snel duidelijk wat wel goed bij haar eigen stijl past. Zij maakt wel eens spontaan een video of schrijft een nieuwsbrief, waarin ze vertelt over een sessie die ze heeft gegeven. Daarmee maakt ze een privéprobleem van een klant tot een universeel probleem waar veel meer mensen zich in herkennen. Ze geeft zo inzicht in het probleem; precies wat haar (potentiële) klanten willen.

Zo zijn er vast ook voor jou manieren te vinden om je marketing zo te doen dat die goed bij jou past.

Sparren?

Vind je het lastig om er zelf achter te komen wat voor marketingstijl of schrijfstijl goed bij jou past? In een sparsessie help ik je om daar meer duidelijkheid over te krijgen. Of kijk eens of het traject Je natuurlijke schrijfstijl wat voor je is.

Wil je je eerst oriënteren? Bel (0318-431856) of mail me voor meer informatie.