Wat schrijf je als alles onzeker is?

3 minuten lezen


Mijn boodschap van hoop en vertrouwen

Wat zeg je, wat doe je, wat schrijf je als niets, helemaal niets, zeker is? Wat zet je in, welke woorden gebruik je? Overwegingen over een goede communicatie aan het begin van de corona-pandemie, april 2020. Met een vraag aan jou: wat vind je van mijn kaart-tekst over hoop en vertrouwen aan het eind van dit artikel?

Wat zeg je als niet helder is:

  • hoe lang de maatregelen nog gaan duren
  • hoeveel mensen nog ziek gaan worden en overlijden
  • hoeveel bedrijven het niet gaan redden
  • of je misschien ontslagen gaat worden
  • hoe lang je nog je kinderen moet lesgeven en tegelijkertijd je eigen werk moet zien af te krijgen
  • hoe lang je nog overuren moet draaien om zorg te geven
  • Hoe je dit nog een half jaar gaat volhouden

Vragen zonder antwoord. Het moet blijken en we moeten vertrouwen, zeggen ze.

Met de vraag: hoe communiceer jij?

Communiceren is zoooo lastig. Zelfs als je allemaal professionals om je heen hebt. Kijk maar naar Rutte en zijn eerste toespraak aan het volk, op 16 maart. Hij is er alom voor geprezen, en toch ging er iets flink mis. Het woord groepsimmuniteit bleek zo verwarrend dat zowel in Nederland als in het buitenland vragen rezen.

Ook al denk je dat je het nog zo goed hebt uitgelegd, dat wat je schrijft (of zegt) kan zomaar tot verwarring en misverstanden leiden.

Je moet blijven communiceren

Toch zul je moeten blijven communiceren. Je wil toch je medewerkers bereiken, je baas, je huidige klanten of juist toekomstige klanten. Je wilt zichtbaar blijven of juist nu online zichtbaar worden.

Een boodschap via tv is geloof ik alleen de premier en de koning gegeven.

Naar mij zullen niet veel mensen kijken. Dus schrijf ik. En jij waarschijnlijk ook. Of je communiceert via een video, maar ook dan schrijf je waarschijnlijk eerst op wat je wilt zeggen. Je wilt niet, per ongeluk, net het verkeerde zeggen en misverstanden oproepen.

Wat zet jij in?

De e-mail? Een mooie kaart? Je nieuwsbrief? Blogs? Je website? Zet je je gebruikelijke kanalen in, of doe je iets nieuws? Of verstuur je dat wat je hebt wat vaker? Bijvoorbeeld een wekelijkse nieuwsbrief op papier, zodat mensen hem in de brievenbus vinden?

Of wil je een hart-onder-de-riem-kaart sturen met een bemoedigende boodschap? Een strategie voor de komende tijd is nooit weg.  Het kan best nog een tijd duren voordat alles weer normaal wordt.

De volgende vraag is:

Wat schrijf je?

Welke woorden gebruik je en hoe zet je de zinnen aan elkaar? Schrijf je vooral luchtig? Geef je vooral informatie? Doe je of er niets aan de hand is of ga je juist in op de twijfels en onzekerheden? Ga je op zoek naar troostgevende gedichten of blijf je vooral zakelijk?

Een belangrijke vraag is ook: Wat is de boodschap die je wilt geven? Elke goede tekst, groot of klein, heeft namelijk een boodschap, ook als je denkt dat jij geen boodschap hebt. Wat je ook schrijft, je geeft daarmee een boodschap af. Subtiel of niet zo subtiel.

Wat het beste is, hangt natuurlijk helemaal af van jouw situatie, van jouw doelgroep en van wat je wilt bereiken.

Kortom, allemaal vragen, die voor elke tekst gelden, maar nu nog wat urgenter zijn. En, je zult ze voor jezelf moeten zien te beantwoorden. Algemene antwoorden zijn er niet.

Wil je daar hulp bij?

Als je hulp wil kunnen we bijvoorbeeld een – online – sparsessie houden.

Neem contact met me op

Mijn hoop-en-vertrouwen-boodschap:

Wat schrijf je als je doelgroep tot de kwetsbaren behoort? In principe de deur niet uit gaat, je niet weet wie zich nog redelijk voelt en wie eenzaam is  of juist angstig?

De opdracht aan mij, tekstschrijver was: Schrijf een hart-onder-de-riem-tekst voor een kaart. En er zit ook een bloemstukje bij. Ik moest dus een tekst verzinnen die voor iedereen opbeurend was, maar wel voor iedereen dezelfde.

Wat denk je, ben ik geslaagd in de opdracht?

“Hoop en vertrouwen.

Dat is wat ons allemaal op dit moment de moed geeft om door te blijven gaan.

Hoop op een zo goed mogelijke afloop van deze corona-crisis.

En vertrouwen in onze medemensen. Want zij doen al wat in hun macht ligt om deze crisis het hoofd te bieden en zij moeten de besluiten nemen om het risico op ziek worden zo klein mogelijk te maken.

Maar het gaat ook om vertrouwen in onszelf. Want hoe meer vertrouwen wij in onszelf hebben, hoe beter we in staat zijn om welke moeilijke tijd dan ook te doorstaan.

Hoop en vertrouwen is dan ook wat we met dit Paasstuk bij u willen versterken.

Pasen staat namelijk voor de deur en de kans is groot dat u ook die tijd nog veel achter uw eigen voordeur moet doorbrengen. Zie deze bloemen als tekens van hoop.”