Waarom je blij kunt zijn als je marketing niet werkt

3 minuten lezen


Als mensen onder druk zetten niet bij je past...

Tekening van nette man die blij in de lucht springt

Eigenlijk schaam ik me er nog voor. Dat telefoongesprek met die fysiotherapeut die iemand zocht die haar webteksten wilde schrijven.

Mijn coach had mij bezworen dat ik die potentiële klant  fors korting moest geven als ze direct ‘ja’ tegen mijn dienst zei. Dat voelde totaal niet goed, dus ik had het al verlengd met: uiterlijk morgen beslissen. Dat mocht nog net van mijn coach. Het voelde misschien ongemakkelijk, maar heus, dat gevoel zou wel verdwijnen, verzekerde ze me.

Ik zette die klant onder druk

Het erge is: ik deed het. Ik zette die potentiële klant onder druk en het voelde slecht. Zo slecht. Die dame was een kei, want ze meldde vriendelijk dat ze het dan helemaal niet zou doen. Stiekem was ik daar blij om. Ik wilde geen klant die mij koos nadat ik haar onder druk had gezet.

Toch hoor je van marketingcoaches dat deze methode werkt. Ze hebben er ook nog een verklaring voor: mensen houden er niet van om in twijfel te zitten. Dus als je ze niet ‘helpt’ om een beslissing te nemen, dan laat je ze in die pijn van twijfel zitten. Dat wil je mensen toch niet aan doen?

Bovendien, zeggen ze er dan bij: het werkt. Als je deze methode goed onder de knie hebt, dan haal je massa’s klanten binnen.

En dat is dus niet waar. Of liever gezegd:

Het is hĂșn waarheid. Niet de mijne

Voor sommige ondernemers werkt het; als zij mensen onder druk zetten om te beslissen dan halen ze die mensen binnen als klant. Daarom kunnen zij zo vol overtuiging zeggen dat je het ook moet doen en dat je dan pas klanten krijgt.

Maar ze vergeten iets. Of weten iets niet. Niet iedereen is zoals zij. Zij zijn een bepaald type ondernemer, namelijk de types zijn die overal rondbazuinen hoe je je marketing moet doen. Sommige dingen die zij zeggen zijn ook zeker waar, voor iedereen. Maar andere dingen die zij zeggen zijn alleen waar voor hun.

Inmiddels weet ik dat. Ik ken en herken de types. En ken ook mijn eigen type, een ander type dus.

Ik doe alleen wat bij mij past

Daarom weet ik nu ook dat ik niet uit mijn comfortzone hoef om klanten te trekken. Ik moet juist doen wat bij mijn past, anders haken er geen mensen aan bij mij. Want mensen kiezen voor mij juist om wie ik ben. Dan moet ik dus in mijn marketing ook doen wat bij mij past. En dan moet ik daar ook zo voor schrijven dat het goed voelt.

Dus ik mag ook de Cialdini’s naast me neerleggen. Jippie.

Geen reptielenbrein voor mij. Ook al weet ik dat het waar is. Ik wil het niet. Punt.

Mensen onbewust dwingen: houd ik niet van

Ik wil dat mensen goed nadenken voor ze ‘ja’ zeggen. Ik wil dat wat ik zeg en wat ik schrijf mensen helpt om duidelijkheid te scheppen, zodat ze voelen of een dienst van mij wat voor ze is. Dat ze weten waar ze voor kiezen. Daar pas ik mijn schrijfstijl op aan.

Tekening van levensgrote duim die op liggende man drukt

Heb jij er ook een hekel aan om mensen onder druk te zetten?

Als jij, net als ik, wil dat mensen zich prettig voelen bij je, dan wed ik dat jij meer lijkt op mij. Dat betekent dat de bekende goeroemarketing niet voor je werkt, zelfs klanten kan wegjagen, net zoals dat bij mij het geval was. Dat betekent ook dat je schrijfstijl in overeenstemming moet zijn met jouw eigen stijl.

Wil je meer weten over hoe je kunt schrijven in je eigen stijl? Daarvoor heb ik het schrijftraject Je natuurlijke schrijfstijl ontwikkeld.  

Mail me voor een telefonische afspraak