Waarom schaarste in je tekst averechts werkt

3 minuten lezen


Tekening: enorme kraan waar maar 1 druppeltje uit komt en uitgedroogd poppetje erbij

Kunstmatig schaarste creëren kan tegen je werken

Schaarste creëren om meer te verkopen. Ik doe er niet meer aan mee. Jij?

Ken je die aanbiedingen van One day only? Dat zijn geen aanbiedingen, hoorde ik laatst. Elders zijn diezelfde producten even duur of zelfs goedkoper. Toch werken die advertenties, omdat de zogenaamde aanbiedingen maar een dag geldig zijn.

Schaarste leidt tot extra verkoop

Blijkt keer op keer. Bij jou. Bij mij.

Veel marketeers en businesscoaches houden  ons dan ook voor om de bijbehorende woorden op te schrijven als je producten of diensten wil verkopen.

  • Dus is bij booking.com nu net die kamer die jij op je scherm hebt staan ‘Erg gewild’ en zijn er ‘Slechts 2 over op deze site’.
  • Dus kun je ‘alleen vandaag’ nog voor dit lage bedrag meedoen aan die training.
  • Dus moet je ‘snel beslissen omdat de training altijd snel vol is’.

Niks nieuws, is al jaren bekend.

Als tekstschrijver moet je je ‘Cialdini’s’ kennen, werd zelfs gezegd in een workshop die ik laatst volgde. Cialdini, je weet wel, die psycholoog die tot marketinggoeroe is verheven. Die allerlei principes heeft benoemd waarmee je mensen onbewust kunt overhalen sneller te kopen. Schaarste creëren is er daar een van.

En hoe zit het met jou?

Pas jij dit principe van schaarste al toe in jouw teksten?

Overweeg je waar jij je klanten kunt verleiden met schaarste? Ben je bang dat je kansen laat liggen als je geen snelle beslissersbonus hebt? Heb je het gevoel dat je zelf ook moet zeggen ‘Nog maar x plaatsen beschikbaar?’ of ‘Alleen vandaag met aantrekkelijke korting.’

Of is het bij jou precies het omgekeerde?

Wind je je vooral op over al die manipulaties? Heb je juist geen zin om er aan mee te doen?

Wapen je je om je niet onder druk te laten zetten?

Dan heb ik goed nieuws voor je.

Schaarste verkoopt helemaal niet altijd beter

Best kans dat schaarste bij jou niet werkt.

Het kan zelfs tegen je werken. Mensen die van plan waren wat bij je te kopen doen dat dan juist niet. Ze voelen zich belazerd door jou, zodra je ze zegt dat ze vandaag moeten beslissen omdat anders de prijs omhoog gaat.

Wil je weten of dat zo is?

Een aanwijzing is hoe jij zelf reageert op kunstmatige schaarste. Hoe voel jij je als iemand jou zegt dat je snel moet beslissen? Voel je je genept als later blijkt dat het alleen maar een trucje was? Dikke kans dat jouw klanten zich dan ook belazerd voelen.

Een andere aanwijzing haal je uit je ondernemersprofiel. Bij mijn eigen profiel past die schaarste gewoon niet.

Mag je dus nooit zeggen dat je workshop bijna vol zit?

Ja, toch wel. Zolang het maar waar is. Blijf integer. Ga niet zitten manipuleren met de woorden die je schrijft. Heb je nog zat plek? Schrijf dat dan. Geef je over een maand dezelfde workshop weer? Zet dat dan gewoon op je site.

Zo doe ik het en ik voel me er fijn bij.

Ik kan mezelf recht in de ogen blijven kijken, zelfs als de workshop niet vol zit. Op de lange termijn werpt het z’n vruchten af, weet ik zeker.

Doe je mee met de strijd tegen de nep-schaarste?

En als je wilt kunnen we er een keer over sparren. Dan denk ik met je mee over wat voor jou wel werkt en hoe je dat in je woorden, in je invalshoek en in je schrijven kunt overbrengen.

Neem contact met me op