Waarom een summiere briefing dubbel werk geeft

3 minuten lezen


Twee poppetjes met allebei een tekst in hun handen, tegenover elkaar

Hoe moeilijk is een goede briefing? Ik ben al heel gelukkig als erin staat wat je wil bereiken met de tekst, voor wie hij is en wat de belangrijkste boodschap moet zijn. Dan lever ik wat jij wil in een zo kort mogelijke tijd. En als die briefing ontbreekt? Dan kan het flink misgaan.

Hoe het gesprek verliep....:

- ‘Dit is meer voor scholieren.’ Ariane tikt op haar computerscherm.

- ‘Dat moest toch?’

Ik kijk de communicatie-adviseur aan.

- ‘Sorry dat ik dat niet gezegd heb, maar deze keer moet die webtekst niet voor leken zijn.’

Niks zeggen, niks zeggen. Professioneel blijven.

- ‘Oh.’

- ‘Ja, en Karel was ook niet erg tevreden over je tekst.’

Ik slik. ‘Voor wie is die tekst dan wél bedoeld?’

- ‘Ik dacht dat je dat wel begreep. Voor de bedrijven met wie we samenwerken.’

- ‘Oeps, ja. Dan moet de tekst inderdaad een flink andere toon hebben.’

- ‘Kun jij dat aanpassen? Anders huur ik iemand anders in.’

Er verschijnt een mailtje op haar scherm dat ze snel wegklikt. Ik zie nog net de woorden ‘incompetent’ en ‘laatste keer’ staan.

Ik trek mijn schouders recht. ‘Ik had je natuurlijk moeten vragen naar de doelgroep. Dom van mij.’

Ze knikt. Haar mondhoeken gaan omhoog. ‘Ach ja. Karel is gewoon een hufter. En ik heb jou zonder briefing naar hem toe gestuurd. Niet zo slim.’

Niet zo slim, ja. Ik zit 20 jaar in het vak en ga toch zonder briefing aan de slag. Weet je wat? Ik schrijf erover en ga lekker overdrijven, zodat ik nooit meer vergeet om eerst mijn standaardvragen te stellen.

Checklist voor een goede briefing

Ga pas aan de slag als je een goede briefing hebt. Geeft de klant die niet, maak hem dan zelf.

Vraag altijd naar:

(en omgekeerd, ben jij degene die een tekstschrijver inhuurt, maak dan zelf die briefing aan de hand van de volgende punten:)

  • De doelgroep. Voor wie is de tekst bedoeld? Ken ik die doelgroep niet goed, dan vraag ik door over de kenmerken van die doelgroep.
  • Het doel. Wat wil de klant bereiken met de tekst?
  • Het medium. Waar komt de tekst te staan? En wat staat daar nog meer, wat is de context?
  • De hoofdboodschap. Wat is de belangrijkste boodschap die de klant met de tekst over willen brengen?
  • De lengte. Hoe lang moet het bericht of het artikel zijn? Hoeveel woorden?
  • De beslisser. Wie beslist over de tekst? Als er meer personen naar kijken, wie is dan de contactpersoon? Het werkt niet als meer personen zich ermee bemoeien. De kans is groot dat ze elkaar op onderdelen van de tekst tegenspreken.
  • De planning. Wanneer moet de conceptversie af zijn, hoe snel komt het commentaar, wanneer moet de tekst definitief af zijn?

Een complete briefing, zeker voor nieuwe klanten, is nog uitgebreider.

Zoek je een tekstschrijver?

Ik help je met de briefing en doe daarna ook het schrijfwerk voor je...

Een eerdere versie van dit artikel heb ik geschreven voor Tekstnet

Neem contact met me op