Voorkom ongewenste aandacht in de media
3 minuten lezen
Schrijf zelf een goed persbericht
Wil je voorkomen dat ‘de pers’ aan de haal gaat met jouw onderzoek? Schrijf zelf een goed persbericht. In dit blog lees je hoe dat werkt.
Yes, je hebt de pers gehaald
Joepie, jouw onderzoek haalt de landelijke pers. Ja, geweldig…. als je onderzoek goed wordt weergegeven en de conclusies correct zijn, niet uit hun verband gerukt of te ongenuanceerd.
In september 2012 (maar eigenlijk doet het jaartal er niet toe), baalden onderzoekers zo van de weergave van hun onderzoek dat ze nog maar eens wat op internet schreven. Ze waarschuwen voor ‘de kracht, maar ook de risico’s van het gebruik van hedendaagse communicatiemiddelen.‘
Ze doelen daarmee op publicatie van hun onderzoek in een elektronische nieuwsbrief, die vervolgens weer breder werd aangehaald.
Media die verkeerde conclusies trekken?
Stel je dat eens voor: jij hebt een verantwoord onderzoek gedaan, je publiceert je wetenschappelijke artikel en de media trekken daaruit conclusies die helemaal niet te staven zijn met jouw onderzoek. Irritant, dus.
Het lag iets anders
Dan de nuance: in dit geval bleek het verhaal van de onderzoekers niet helemaal correct te zijn, zo blijkt uit een reactie van Hans van Maanen, wetenschapsjournalist. Hij ploos het hele geval uit en ontdekte dat de promotor de bron was van de ‘verkeerde’ berichtgeving was.
Deze promotor had een kort bericht geschreven over het onderzoek en dat geplaatst in enkele online media. Een landelijke journalist pikte dat op, bekeek nog even het oorspronkelijke artikel, concludeerde dat het bericht in orde was omdat het de promotor was die het naar buiten had gebracht. En zo ging het bericht van de promotor de wijdere wereld in.
Wat is de les hiervan voor jou?
- Bepaal zelf welke boodschap over jouw vakgebied/nieuws je de wereld wilt insturen.
- Schrijf vervolgens zelf de opzet van het (pers)bericht.
Dat is het eigenlijk. Behalve dat ik er nog aan toe kan voegen dat je vooral niet de pers de schuld moet geven van jouw eigen falen als je niet begrijpelijk genoeg bent in wat en hoe je schrijft.
Kortom: Weet je nog niet hoe je zo kunt schrijven dat én een breed publiek het begrijpt én de nuance erin blijft? Leer dat dan zo snel mogelijk!
Wat zet je in het persbericht?
Hans van Maanen haalt in zijn artikel een Brits onderzoek aan over persberichten over onderzoek.
De boodschap daaruit: laat in het persbericht zien:
- hoe het onderzoek is opgezet,
- wat absolute aantallen zijn,
- wat effectmaten zijn en
- geef informatie over belangenverstrengelingen als dit ter zake doet.
Bij zo’n kwalitatief goed persbericht is de kans groot dat het uiteindelijke krantenbericht ook kwalitatief goed is. Slechte persberichten – dus zonder al die informatie– leiden ook vaak tot slechte krantenberichten.
Dat geldt natuurlijk niet alleen voor onderzoek, maar voor alle berichten die je naar de pers stuurt, of op social media deelt.
Wil jij leren hoe je een goed (pers)bericht schrijft?
In het traject Scherp Zakelijk Schrijven leer je hoe je je tekst helder verwoordt.
*Bron van dit artikel: De media als boeman en als zondebok.
Neem contact met me op Liever eerst lezen over Scherp schrijven?