Een eigen schrijfstijl voor een 'ja' van je klanten

3 minuten lezen


Tekening: poppetje met hele lang pen met aan het eind het woord Ja

Wil jij een ‘ ja’  van je klant? Volg dan de aanwijzingen van je ondernemerstype en schrijf in je eigen schrijfstijl. Hoe? Kijk wat werkt om een ‘ ja’ te krijgen: het huwelijksaanzoek.

Drie zijn het er.

Drie huwelijksaanzoeken.

Per e-mail.

Blijf nuchter, Leonore.

Klap onmiddellijk die laptop dicht voordat vriendje het ziet :).

Ik lees de aanzoeken zorgvuldig

Ik beoordeel de schrijfstijl van alle drie de aanzoeken.

Zit er een aanzoek bij dat me bevalt?

Het zijn allemaal tekstschrijvers in de workshop over  ‘marketing die bij je past’ op de tweejaarlijkse dag Tekstnetwerken van Tekstnet. Ik vertel ze over de ondernemersprofielen, de matrix met 4 kolommen en 3 rijen en licht 2 ondernemerstypes uit:

De charismatische goeroe en de onweerstaanbaar creatieve supporter

Ik daag de deelnemers aan de workshop uit. Ze kennen nu een aantal kenmerken van twee types ondernemers.  Kunnen zij als tekstprofessionals schrijven als de charismatische goeroe? En als onweerstaanbaar creatieve supporter? Ik vraag ze een tekst te schrijven, een heel speciale: een huwelijksaanzoek. Kunnen ze een ‘ja’ krijgen door te schrijven in de stijl die bij het type past?

Een paar dapperen durven hun tekst voor te lezen.

Best lastig, blijkt. Als huwelijksaanzoek zijn ze leuk, we lachen. Maar ze zijn nog te algemeen. Ze zijn goed voor alle ondernemerstypes en dat is nu juist niet de bedoeling.

Pas op, mensen, als je niet schrijft in de goede stijl, krijg je geen huwelijkspartner die bij je past.

Houd je aan je eigen schrijfstijl. Altijd!

De deelnemers krijgen nog een kans, ze mogen het huwelijksaanzoek aan mij mailen en ik publiceer ze in mijn blog, beloof ik. Bij deze.

Er blijven nog twee dapperen over.

‘Schatje…, ‘

schrijft Arjan Jonker  me. Oeps, het is nu wel erg serieus. Hoe vaak krijg ik nou een mail die zo begint?

 … je weet hoe goed ik ben; ik zie er goed uit, verdien bakken met geld, en zolang jij jezelf net zo goed verzorgt als ik, verlaat ik je nooit voor een andere vrouw.

 Ik bied jou een stabiele toekomst en jij krijgt alles wat je wilt. Denk je eens in hoe we bewonderd zullen worden, hoe jaloers je vriendinnen zullen zijn, hoe afgunstig anderen je zullen aankijken – net als ze nu al naar mij doen, omdat ik zo veel succes heb.

 Je trouwt met me. En ik maak je in no-time zwanger. Hoe gelukkig zul je zijn, als je straks voor onze kinderen zorgt in onze immense villa. Want ik ga voor jullie zorgen; jij hoeft nooit te werken. Dat is immers mijn taak.

 Ik ga voor je zorgen. Dus moet ik de vraag eigenlijk nog stellen?

 Je trouwt met me.’

Haha, ‘je trouwt met me’

Wat een zelfvertrouwen, die Arjan. Ja, dat is wel de charismatische goeroe. De beloftes die hij doet ook.

Verder pocht hij iets te veel over zichzelf. Dat kan subtieler. Zeg bijvoorbeeld dat je gekozen bent tot man met de mooiste kont bij de voetbalclub. (Wij hadden ooit een verkiezing tot mooiste mannenbeen bij de volleybalclub, dus dat moet toch kunnen?)

In ieder geval zie ik duidelijk dat dit niet mijn stijl is. Ik trouw nog niet. Sorry, Arjan.

Nog twee aanzoeken te gaan

Liefste, begint Patricia van der Bergen.

“Luister even naar me. Ik wil je iets belangrijks vertellen. Jij gaat namelijk de grootste geluksvogel ter wereld worden. Als mijn echtgenote! Trouw met mij, en het zal je aan niets ontbreken. Een groot huis, de nieuwste auto’s, mooie kinderen: ik maak jou gelukkig zoals niemand anders doet. Dat is geen belofte, dat is een feit. Een heuglijk feit. En jij mag de trouwdatum kiezen!”

Ook al zo’n giga zelfvertrouwen dat ik met haar trouw en van die grote vergezichten. Ja, typisch charismatisch goeroe. Mooi. Alleen, om echt de goede stijl uit te stralen mag dit aanzoek nog wel wat sprankelender, beeldender. Het is iets te feitelijk.

En ik? Val ik voor Patricia? Hm, nee, echt niet. De goeroe is niet mijn stijl. Dat is nu wel zeker :).

De laatste dan, ook van Patricia.

Het ondernemerstype ‘onweerstaanbaar creatief supporter’

“Lieve schat, mag ik je iets vragen? Ik loop al heel lang met de gedachte: hoe kan ik jou de gelukkigste vrouw op aarde maken? Want dat is wat ik het liefste doe. En altijd wil blijven doen. Wil je een mooi huis? Ik zal er keihard voor werken. Een carrière? Ik zal achter je staan. Liever een groot gezin? Ik zal je door dik en dun steunen. Wat de toekomst ook brengt, ik wil er voor je zijn. Als je trouwe echtgenoot. Daarom vraag ik je: wil je alsjeblieft met me trouwen?”

Dat klinkt beter. Fijn dat je er voor me wilt zijn en me wilt steunen. Dat is inderdaad de supporter.

Ik mis nog wel het onweerstaanbaar creatieve. Het klinkt voor mij nogal standaard: een huis, een carrière, een gezin. Als je dat er ook inbrengt, Patricia, dan wil ik er nog wel eens over nadenken.  Kom je er nog op terug?

Grapje, die huwelijksaanzoeken in een eigen schrijfstijl

Nee, ik ben bloedserieus. Als je succes wilt hebben als ondernemer, moet je doen wat bij je past, wat natuurlijk aanvoelt bij jouw ondernemerstype.

Er zijn 12 ondernemerstypes en jouw type bepaalt hoe je communiceert. Het bepaalt hoe je je webinar opbouwt, hoe je de teksten op je website schrijft, hoe je blogt, hoe je je berichten op Facebook schrijft. Het bepaalt zelfs welke diensten bij je passen. En het bepaalt hoe je je huwelijksaanzoek doet. Omdat dat is wie je bent.

Doe je dat goed, dan gaat schrijven veel makkelijker, je trekt klanten die bij je passen en je voelt je prettig: want alles wat je doet gaat zonder moeite.

Heb je moeite onderwerpen te verzinnen voor je blogs of worstel je met je webteksten of andere teksten voor je bedrijf? Dan kan het zomaar zijn dat je probeert te schrijven in een stijl die de jouwe niet is.

Wil je meer weten over je eigen schrijfstijl als ondernemer?

In Je natuurlijke schrijfstijl ontdek je welke schrijfstijl bij jou als ondernemer past.

Wil je daar meer over weten? Mail me voor een afspraak voor een telefonisch gesprek en we zoeken uit of het een goed idee is om samen te werken. Gewoon, als open gesprek. En als ik denk dat ik jou kan helpen met dat waar ik goed in ben, dan zeg ik dat. Maar alleen als ik het gevoel heb dat er een klik is tussen jou en mij. Anders kan ik niet fijn werken met jou.

Neem contact met me op