Sluit aan bij je lezer met de juiste toon en insteek
3 minuten lezen
Je lezer afschrikken met begrijpelijke tekst
Met de informatie zit het vaak wel goed in je tekst. Maar hoe zit dat met toon en insteek? Die was ik vergeten, ontdekte ik tot mijn schrik bij een tekst die ik had geschreven voor een klant. In dit artikel lees je wat er nog meer nodig is om werkelijk aan te sluiten bij je lezer.
'Je tekst komt niet over'
“Je tekst is heel begrijpelijk, heel goed te lezen. Maar hij komt niet over. Hij prikkelt niet, onze doelgroep gaat dit echt niet lezen.”
Ai. Dat commentaar van een klant deed me pijn. Eerst maar even slikken. Niet reageren en luisteren naar wat deze klant nog meer te vertellen had.
En ik geef hem gelijk. Het was helemaal waar. De doelgroep van deze tekst zou dit niet gaan lezen, hoe helder alles ook stond.
Ik was blij dat ik deze kritiek kreeg. Ook al had ik dagen zitten zwoegen, steeds meer gestrest omdat ik de materie zo ingewikkeld vond en er maar geen goed overzicht van kreeg. Vervolgens tevreden dat ik het helder had kunnen uitleggen.
Helder uitleggen was niet genoeg
En dat was ik helemaal met mijn klant eens.
Wat was er mis gegaan?
Ik had me te veel vereenzelvigd met de boodschapper. In dit geval de onderzoekers die zulk goed werk hadden gedaan en die zoveel interessants te vertellen hadden.
Ik was een zender geworden
Ik wilde vertellen, uitleggen, alle informatie die ik had doorgeven aan de lezer. En zo was ik in de grootste valkuil gestapt die een tekstschrijver kan maken. Een valkuil die voor iedere vakexpert op de loer ligt.
Je weet veel en je vindt het belangrijk dat jouw lezer dat straks ook allemaal weet. Of dat je lezer erop kan terugvallen en later nog eens kan nazoeken en nalezen. Je denkt voor je lezer en weet wat goed voor hem is. Zo iets. Zie je het voor je?
Jij, in de rol van goedbedoelende vader of moeder, die het beste met zijn kind voor heeft en het heus wel beter weet. Daar lijkt het wel een beetje op.
Wat de meeste kinderen dan doen is ‘ja’ zeggen en ‘nee’ doen. De informatie gaat het linkeroor in en het rechteroor weer uit.
Wat moet je dan wel doen?
Leef je in je kind in. Je lezer dus. Verplaats je in hem. Wat vindt hij leuk, waar is hij trots op, wat is hij op dat moment aan het doen? Sluit daarbij aan. Letterlijk, met woorden. Dan voelt je lezer (kind) dat je hem begrijpt en is hij ontvankelijk voor wat jij te vertellen hebt. Wat betekent dat bij het schrijven van een tekst?
Sluit je af voor de waan van de dag
De eerste stap.
Doe allereerst je ogen dicht en haal een keer heel diep adem. Ja, dat klinkt misschien raar, maar het helpt je om je af te sluiten voor de waan van de dag, alle prikkels uit je omgeving en misschien zelfs wel de stress die je voelt omdat je tekst af moet.
Wat vindt je lezer belangrijk?
De tweede stap.
Verplaats je in je lezer, met nog steeds je ogen dicht. Ja, ook als je collega’s grapjes gaan maken om jou met je ogen dicht. Het gaat er namelijk om dat je voelt wat je lezer werkelijk belangrijk vindt, wat die wil weten en waarom die jouw boodschap zou willen of moeten lezen. Wat zijn belang daarin is. Stel je voor hoe je lezer leeft of werkt en hoe zijn hoofd staat op het moment dat hij jouw tekst onder ogen krijgt. Hoeveel aandacht en tijd heeft hij eigenlijk?
Welke woorden triggeren je lezer?
Derde stap.
Bedenk welke informatie en welke woorden je lezer zo doen opschrikken, dat hij je tekst wil lezen. Helpt het om een metafoor te gebruiken? Helpt het om precies weer te geven wat zijn probleem is? Helpt het om juist eerst te vertellen wat zo goed is aan je lezer?
Wat is de beste toon?
Vierde stap.
Bedenk welke toon je lezer het meeste aanspreekt. Helpt humor? Helpt het juist om heel serieus te zijn? Of puur zakelijk?
Ik veranderde toon en inhoud
Dat is wat ik deed. Met de informatie zat het wel goed. Maar de toon en de insteek heb ik veranderd. Ik heb mijn ogen dicht gedaan en gezien hoe de lezer zijn werk doet. Waarom hij dat werk doet, waar hij warm voor loopt. Ik heb mijn ogen weer open gedaan en heb dat opgeschreven.
Ik hoop dat het genoeg is. De reacties op deze versie van de tekst moeten nog komen. Ik weet wel dat wat ik nu heb gedaan vele malen beter is dan wat ik eerst had staan.
Wil jij ook de toon en de insteek van je tekst goed krijgen?
Dan is het traject Scherp Zakelijk Schrijven precies wat voor jou.
Neem contact met me opMooie blog Leonore. Eigenlijk is het een soort spiegel, in deze blog verplaats je je in iemand die zijn boodschap niet over krijgt. En dat ben ik dus ( je potentiele klant). Met het verschil dat je je het niet hoeft in te beelden, maar dat het jezelf daadwerkelijk overkomt. Dat is ook kwetsbaar. Maar daardoor kom je ook dichtbij.
Ook het gevoel van veel plannen en (nog) geen uitvoering, herkenbaar. Ook een beetje deze tijd, januari.
Kom nog eens langs in Nijmegen 😉
Hartelijke groet
Joep, Klanklichaam
Heel herkenbaar Leonore. De valkuil om alles zo goed mogelijk te willen uitleggen zonder je eerst af te vragen of de lezer dit allemaal wil weten, en op deze manier.
De kop boven je blog werkte bij mij trouwens goed. Door die schijnbare tegenstelling begon ik direct te lezen… Het belang van een goede kopregel is dus niet te onderschatten..
Groet
Peter van den Boom, Vandenboomtekst