Persoonlijk zijn is eng, maar dan roep je wel reacties op

3 minuten lezen


Tekening: Een vrouw met blote buik, laat zichzelf zien

Als marketing en schrijven ├ęcht bij je passen

Persoonlijk zijn? In je tekst? Waarom zou je? Nou, omdat je lezer dan iets van jou ziet, iets echts, iets wezenlijks. En dat spreekt aan. Zelfs bij je marketing, tenminste, als het bij je ondernemersprofiel past, wat bij mij het geval is.

Ja! Ja! Ja, ik! Ik ook!

Beduusd hoorde ik het enthousiasme van mijn publiek. Tekstschrijvers van mijn club, Tekstnet. De een na de ander kwam na afloop naar me toe. Naar mij! Om met mij te praten… Zeg nou zelf, wie ben ik nou helemaal?

Ik had zitten bibberen op die stoel voor de zaal, maar dat had kennelijk niemand gemerkt.

Het thema van de nieuwjaarsbijeenkomst was ‘oud en nieuw voor mij’. Ik had verteld dat ik van alles had gedurfd, ook als ik niet echt durfde.

Ik denk dat ze mijn verdriet wel hadden gehoord, al kon ik mijn tranen nog net inslikken.

Door te durven doen wat goed voelde voor mij  had ik veel teruggekregen: warmte, koestering, steun. Dat vertelde ik ook.

Ze hadden misschien ook wel mijn blijdschap gehoord toen ik vertelde hoe opgelucht ik was met de ontdekking van de 12 ondernemerstypes  en waar ik dan zelf bij paste. Dat ik nu eenmaal anders was dan die schreeuwerige marketinggoeroes. En dat er dus niets mis was met mij.

En ze hadden gehoord dat ik zo graag die kennis over de ondernemersprofielen wilde doorgeven aan andere ondernemers, zodat ook zij hun eigen marketing- en schrijfstem konden ontdekken.

Ik sloot af met:

Durven jullie een workshop te volgen bij mij over die ondernemerstypes?

Want dan zouden ook zij ontdekken hoe ze voor zichzelf als ondernemer konden schrijven op een manier die bij ze past.

Dat was het.

De volgende dag galmde mijn praatje nog na op twitter. Leden die er niet bij waren geweest hoorden hoe het was geweest en vroegen mij wat ik nu eigenlijk had gezegd. Ook zij waren weer onder de indruk.

Ik kauwde erop na, meer en meer beduusd. Wat had ik dan toch gedaan? Hoe kon het nou dat door zo’n presentatie van hooguit 5 minuten, die ik ook nog deels voorlas, mensen al aanhaakten? Terwijl ik nauwelijks iets verteld heb over de workshop?

Misschien was het dit:

  • Een hoofdboodschap: ik wilde niet alleen over mijzelf vertellen. Dacht: daar zit niemand op te wachten. Ik wilde iets zeggen waar ze wat aan hebben. Maar ik voelde ook: ik wil wel het een en ander kwijt. Dus ik ging een tekst schrijven die goed voor mij voelde met oog voor de ‘lezer’, wat eigenlijk altijd moet bij een tekst… met als boodschap: durf ook. Wat dan ook, maar durf, dan komt het wel goed.
  • Persoonlijk zijn, heel persoonlijk: ik liet verdriet, maar ook blijdschap zien. precies zoals ik het werkelijk voelde. Dat kwam wellicht tegelijk kwetsbaar én krachtig over.
  • Mijn ervaringen: ik vertelde over wat ik had gehad aan die training over marketingprofielen. Vooral hoe ik me erbij voelde.
  • Resultaten van mijn pilotklanten: Ik vertelde in een zinnetje hoe blij mijn pilotklanten tot nu toe waren met de resultaten.

Dat wil ik ook

Allemaal heel summier, maar misschien voldoende om bij elkaar een gevoel op te roepen van: “Zij zit daar zo rustig en krachtig te vertellen, en ze zegt dat ze mij ook iets kan bieden wat precies bij míj past. Dat wil ik ook.”

Het was geen verkooppraatje. Absoluut niet. Maar dat bleek het wel te zijn. Beter kun je niet laten zien dat de methode die ik geleerd heb werkt…

Zoiets misschien.

Het is ook gewoon waar. Ik wil heel graag veel meer ondernemers helpen om hún eigen marketing- en schrijfstem te ontwikkelen.

Zodat niemand zich meer in de luren laat leggen door schreeuwerige marketinggoeroes

Maar vooral: zodat je niet meer zit te worstelen als je schrijft voor je eigen bedrijf. Schrijven wordt dan leuk.

Wil jij ook je eigen, unieke marketing- en schrijfstem ontwikkelen?

Mail (Leonore@deschrijfster.nl) me, dan maken we een afspraak om te zien of ik inderdaad wat voor je kan betekenen en of we een klik hebben.

 

Neem contact met me op