Een promotiefilm met jou in beeld?

3 minuten lezen


Tekening: iemand met filmcamera op schouder

Laat je niet gek maken door die marketing goeroes

Wil je een videoscript schrijven? Houd jezelf erbuiten. Tenzij het bij je ondernemerstype past, anders jaag je alleen maar klanten weg. 

Het filmpje was werkelijk prachtig. Technisch volmaakt, ze was volop in beeld, zei interessante dingen en zag er ook leuk uit.

Maar toch.

Weer zo’n promofilmpje

Vooraf was er de belofte dat ik er veel van zou leren, maar het viel tegen. Te oppervlakkig, met een vette oproep aan het eind om toch vooral haar programma te volgen.

Ik kende haar.

Had haar wel eens horen vertellen over haar boeiende vak. Mega interessant. Het was dat ik al een boeiend vak uitoefen, anders was ik zo bij haar in de leer gegaan.

Maar niet op basis van dat promotiefilmpje.

Dit filmpje past niet bij haar.

Een video: best.

In beeld: ook best, maar niet nodig.

Maar vervolgens heel diep op de materie ingaan. Dat past bij haar.

Dit filmpje was haar aangepraat

Je kent dat wel. Ze zeggen: ‘Je moet echt een video maken met jezelf in beeld, anders….’

Waarna de dreigementen volgen: anders krijg je geen klanten, anders verkoop je jezelf niet goed, anders ben je totaal verkeerd bezig.

Mensen, houd nou toch op met die dreigementen.

Het is namelijk niet waar.

Of liever gezegd, het is deels waar, dat maakt het zo vervelend.

Ja, er zijn mensen voor wie het waar is. Maar voor jou misschien niet. Laat je niet gek maken.

Een videoscript schrijven doe je in je eigen stijl

Als je wil dat je video voor jou werkt, moet je het videoscript schrijven in je eigen stijl en ook de manier waarop je die video maakt moet in je eigen stijl. Doe je dat niet, doe je wat je is aangepraat, dan kan het zelfs tegen je werken. Dan kan het zijn dat je de verkeerde klanten trekt of dat je ze wegjaagt. Ja, echt.

Wat niet wil zeggen dat je geen filmpjes moet maken. Alleen moet je andere maken en er wat anders op zetten. Misschien hoef je zelf niet eens in beeld.

Ik wil haar zo graag vertellen over de verschillen tussen mensen en dus tussen ondernemers. Over dat je alleen maar moet doen wat bij je past en goed voelt en dat je je nooit anders voor moet doen dan je bent.

Het is ook best logisch.

Stel je bent single en wilt graag een liefdesrelatie

Dan ga je elke avond naar de kroeg omdat je denkt dat je alleen zo een partner vindt. Maar eigenlijk heb je een hekel aan kroeghangen, zit je veel liever thuis. Maar toch hang je daar iedere nacht tot laat rond en natuurlijk kom je er allerlei leuke mensen tegen. Dan wordt je verliefd op iemand en die iemand op jou.

Jullie relatie voelt goed. Maar dan wil je niet meer naar de kroeg. Binnen de kortste keren heb je ruzie met je vriend/vriendin omdat die verwachtte dat jullie lekker samen in die kroeg gingen hangen.

Niet vreemd dat zhij dat verwachtte, toch? Jij hebt je anders voorgedaan dan je was.

Zo is dat ook met de marketing voor je bedrijf

Als jij dingen laat zien van jezelf die niet bij je passen, trek je mensen aan die niet bij je passen. Dan krijg je klanten waar je moe van wordt. Die zeuren over dat je te duur bent. Of die jouw diensten helemaal niet waarderen.

Ik snap wel dat je zo’n advies opvolgt, want die marketingboodschappen van al die marketinggoeroes zijn nogal dwingend. Zeker als ze die boodschappen met zoveel zekerheid rondstrooien en ze hun eigen succes als voorbeeld geven. ‘Bij mij is het gelukt, dus dan lukt het bij jou ook.’

‘Dan zal het wel waar zijn’, denk je. Ja, denk je dat? Kijk dan naar het volgende filmpje, over survivors bias.

Eigenlijk is er maar 1 boodschap: Zoek uit wat bij je past

En pas daar je marketing op aan. Dus ook als je een videoscript wil schrijven.

Wil je daar meer over weten?

In het schrijftraject Je natuurlijke schrijfstijl leer je ontdekken wat voor stijl bij jou past.

Neem contact met me op