Maak je lezer gelukkig met je eigen schrijfstijl
3 minuten lezen
En weer dacht ik: dit past niet bij mij. Dit is mijn stijl gewoon niet.
‘Dit’ is de maandelijkse glossy van ‘mijn’ krant, de NRC. Een duur uitziend blad, met reclame voor dure merken, en afgelopen weekend met verhalen voor mensen die 6000 euro of nog meer uitgeven voor een maatpak.
Ik blader het ding nog wel door, het zit tenslotte bij mijn abonnement en je weet maar nooit.
Goed geschreven artikelen, en toch is het niks
De artikelen zijn goed geschreven, daar ligt het niet aan. Sommige artikelen lees ik zelfs uit, als ik lekker in het zonnetje in de tuin zit.
Maar het zint me niet.
Nee. Als dit blad elke week of elke dag als bijlage kwam, zou ik subiet mijn abonnement opzeggen. Zelfs als het blad zichzelf met de reclames zou bedruipen, en het dus niet mijn abonnementsgeld zou beïnvloeden.
Wat mij betreft slaan ze dus de plank mis met deze glossy. En dan heb ik het niet over het uiterlijk, zoals foto’s, vormgeving, kleur en grootte. Want daar houd ik best van.
Het zit hem in de stijl
De stijl van het blad past niet bij mij. Past niet bij wie ik wil zijn. Past niet bij wat ik wil uitstralen als persoon en als krantenlezer. Ik ben een betrokken iemand, die vooral gaat voor de inhoud. Dit blad gaat vooral om uiterlijkheden. Het is iets wat het blad uitstraalt, dat is terug te zien in allerlei aspecten.
Een schrijfstijl gaat over inhoud:
Hoe schrijf je over je onderwerp? Maatpakken laten maken alsof dat serieuze business is? Of schrijf je erover als curiositeit? Schrijf je over een miljoenenbedrijf dat smakken geld verdient met maatpakken maken of schrijf je over die kleine ondernemer die met liefde voor zijn vak de meest bijzondere maatpakken in elkaar zet?
Wat veronderstel je bekend? Ga je ervan uit dat bekende namen in de modewereld geen uitleg hoeven? Of leg je uit dat een maatpak iets totaal anders dan een confectiepak is?
Wat voor vergelijkingen maak je? Gebruik je een landelijke krant om je onderwerp te verduidelijken ;-)?Of gebruik je liever een vergelijking met de gezondheidszorg, zoals het verschil tussen iemand die een acupuncturist bezoekt om zijn kwaal te genezen of iemand die van huisarts naar ziekenhuis gaat?
Hoe breng je je boodschap over? Doe je dat bijvoorbeeld vanuit een eigen ervaring of vanuit feiten?
Stijl kan ook zitten in de formuleringen
Schrijf je:
- stijfjes of vlot,
- persoonlijk of afstandelijk,
- lange zinnen of juist allemaal korte zinnen,
- begin je je zin vaak met een bijzin of juist altijd met onderwerp-gezegde?
Zelfs de structuur zegt iets over je eigen schrijfstijl
Misschien begin je altijd eerst met een probleem en leg je later uit wat de oplossing is.
Of je begint graag met een voorbeeld en eindigt met datzelfde voorbeeld.
Je begint met een korte samenvatting of eindigt daar juist mee.
Al die verschillen ziet je lezer. En is er blij mee. Of ergert zich eraan. Dus zorg er maar voor dat je lezer blij is met jouw stijl. En daar slaat de NRC dus bij mij mis mee.
Wil jij je eigen schrijfstijl ontwikkelen die precies past bij wat je wil uitstralen?
In het traject Scherp Zakelijk Schrijven ontdek je wat bij jou en je lezers past en hoe je dat consequent toepast.
Neem contact met me op