Laat je grote hoofdboodschap zien

3 minuten lezen


Tekening: Broek op voeten, zittend op wc

Ze is ten einde raad, laat ik haar Caroline noemen. Ze denkt er zelfs over om te stoppen met haar werk en een andere baan te zoeken. Ook al is dit werk het leukste wat ze kan verzinnen. Op dat ene na: de verslagen schrijven.

Als laatste redmiddel begint ze een schrijfcoachtraject. Ze doet de voorbereidingsopdracht, waarbij ze een hele serie vragen beantwoordt over wat ze schrijft en hoe het schrijven bij haar in z’n werk gaat. Ook stuurt ze me twee verslagen die zij, met eindeloos veel moeite, heeft geschreven.

En dan is daar de eerste sessie. Gespannen kijkt ze me aan. Ze gelooft er niets van dat zij makkelijker kan leren schrijven. Ze rebbelt over wat er allemaal mis is en waarom schrijven toch niet gaat.

Dit moet er even uit.

Wat betekent schrijven?

Dan neem ik haar mee, in een verhaal over schrijven. Over wat schrijven inhoudt en wat daar allemaal bij komt kijken. Dus dat het heel normaal is dat het moeilijk is als je eigenlijk geen idee heb van wat je moet doen. En dat je voordat je begint met schrijven eerst allerlei voorbereidingen moet treffen. Ik ga haar leren welke.

Dan pak ik een van haar verslagen erbij. Een tekst die alle kanten opwaaiert. Ik zie hoe ze denkt, associatief en zonder doel.

De ene vraag die ik stel: ‘Wat wil je nu eigenlijk zeggen?

Er komt een rimpel tussen haar ogen. Ze snapt de vraag niet. In het verslag staat toch wat ze wil zeggen?

Ja, inderdaad. Er staat ontzettend veel in. Misschien zelfs wel een beetje te veel, want het duizelt me als ik klaar ben met lezen.

‘Wat wil jij dat ik onthoud als ik na een week nog terugdenk aan jouw verslag?’

‘Nou, dan hoop ik dat jij ….’, komt de onmiddellijke reactie.

‘En waar staat dat?’

Ze pakt haar tekst erbij. Leest en leest en kijkt vertwijfeld op. En ze snapt. Onmiddellijk verspreidt zich een lichtheid over haar gezicht.

Dit is de hoofdboodschap

Dat wat je eigenlijk wilt zeggen in je tekst, heet de hoofdboodschap, leg ik uit. Elke tekst, van klein tot groot, bevat 1 hoofdboodschap. Die hoofdboodschap bedenk je voordat je gaat schrijven. Dat is handig voor jou, want het helpt je om focus te houden in je tekst. En het helpt je lezer, want die weet dan wat zhij kan verwachten en of die tekst lezenswaardig is of niet.

Caroline is niet de enige die vergeet na te denken over wat ze nu eigenlijk wil vertellen. Ik merk het bij veel van mijn schrijfcoachklanten. En zonder uitzondering zijn ze blij met dit inzicht. Net zoals Caroline.

De volgende sessie heeft ze de opzet voor een nieuw verslag klaar. Bovenaan prijkt de hoofdboodschap. Trots legt ze uit hoe ze daarna al een heel stuk van het verslag kon schrijven.

Het is echt waar: het schrijven kostte haar nu al minder moeite. ‘Het is of ik de helft van het werk al af heb’, glimt ze. Natuurlijk, ze is er nog niet. Maar dit succes geeft haar het vertrouwen dat ze de rest ook wel leert. Het lijkt haar ankerpunt geworden.

Wil jij ook leren werken met de hoofdboodschap?

In een traject of een losse sessie schrijfcoaching nemen we dat mee.

Neem contact met me op