Jezelf verkopen met de juiste woorden

3 minuten lezen


Ik vind het eigenlijk wel  de grap van de eeuw: een vereniging van professionele tekstschrijvers en de een na de ander verzucht dat hij/zij het niet voor elkaar krijgt: een tekst schrijven om zichzelf te promoten.

Als zelfstandig ondernemer ontkom je er niet aan. Wil je het hele jaar door een goed gevulde orderportefeuille hebben, met opdrachten waar je blij van wordt? Dan moet je toch echt iets aan je eigen marketing doen. Oh, gruwel.

Jezelf op de borst kloppen mag niet

Jezelf verkopen is gewoon vreselijk. Je moet jezelf op de borst kloppen en zeggen hoe goed je bent. Dat mag niet. Zelfs mijn zoon van 14 weet dat. Want toen ik laatst riep dat ik een bepaald stukje uit de gratis huis-aan-huiskrant beter zelf had kunnen schrijven, riep hij uit: ‘oh mamma, dat is opscheppen’. Ook al is het gewoon waar dat mijn stukje veel beter was geweest.

In zo’n thuissituatie durf ik dat nog wel te zeggen. Maar o wee als er een klant tegenover me zit. En nog oweeër als ik speciaal naar die klant toe zou moeten om hem te vertellen dat ik zo goed bent en dat hij daarom mij moet inhuren. Dat doe je toch niet?

Beter schrijven

Ik doe het wel anders, denk ik. Als tekstschrijver kan ik tenslotte beter schrijven dan praten. Een dagen-, wekenlange worsteling met mijn website volgt. Wat ben ik blij als er eindelijk wat staat op de meeste pagina’s!

Dan komt Tekstnet, de vereniging voor professionele tekstschrijvers, met de vraag of we allemaal onze eigen pagina op de site willen invullen. Het zoekmechanisme is vernieuwd, en dan moeten we wel allemaal een eigen tekst hebben. Anders valt er zo weinig te vinden. Geweldig initiatief. Oh jee, moet ik wéér over mezelf schrijven.

Al snel ontdek ik dat ik niet de enige ben die er moeite mee heeft zichzelf te promoten. De een na de andere tweet van collega-tekstschrijvers komt voorbij met teksten als: ‘Voor een klant floept het zo uit mijn mouw. Voor mezelf krijg ik er niets uit’.

Dit vraagt om een andere benadering. Anders wordt het nooit wat met ons als zelfstandig ondernemers.

Een spel met woorden

Vandaag bedacht ik wat. Ik moet het zien als spel. Een spel met woorden. Dat is waar ik goed in ben, dacht ik. Ik vertel een ander graag hoe die zijn tekst aantrekkelijker kan maken voor een breed publiek. Dat wil ik best zo vertellen. Als ik dan maar tegelijk duidelijk maak dat die persoon ook een training of coaching bij mij kan volgen, zodat hij er echt heel goed in wordt.

Dan gaat het er dus om mijn training subtiel in de inhoudelijke tekst te verweven. Een soort sluikreclame dus. Al houd ik dan weer niet van dat woord. Maar als ik het kan zien als een spel met woorden, wordt het weer leuk. Want dat is mijn vak. En dan vergeet ik dat die woorden over mij gaan. Oké?