Met gezond verstand schrijven voor je marketing
3 minuten lezen
En je niets aantrekken van de geldende normen
Het was een mooi staaltje roeien tegen de stroom in. Vasthouden aan je gezond verstand en je niet van de wijs laten brengen ook al zegt iedereen dat je verkeerd bezig bent. Een blog over hoe goed dat voelt en wat je ermee bereikt, in de wetenschap…. en bij schrijven voor je marketing van je eigen bedrijf.
Daar geloof ik niets van
“Driekwart van de insecten verdwenen? Daar geloof ik niets van”, riep manlief, zelf wetenschapper en insectenkundige. Het is oktober 2017 en alle media pakken groot uit met het alarmerende onderzoek dat suggereert dat het nu toch echt mis is met de natuur, als zoveel insecten zijn verdwenen.
Elke leek die om commentaar wordt gevraagd bevestigt het beeld van de achteruitgang van de natuur. En natuurlijk heeft de landbouw met zijn gif het gedaan. Klinkt allemaal heel logisch.
Niet voor die man van mij. Het klopt niet met zijn beeld en hij wil het onderzoek induiken.
“Laat toch”, zeg ik nog. “Ook al kloppen de conclusies niet, het is nooit weg als mensen worden wakker geschud dat er toch echt wat gedaan moet worden aan de biodiversiteit. Bovendien, je krijgt geheid shit over je heen.”
Het druist in tegen alles waar hij in gelooft
Maar dit onderzoek druist in tegen alles wat waar hij zijn hele leven als wetenschapper mee bezig was geweest: waarheid boven tafel krijgen op basis van degelijk onderzoek. Al snel komt hij met de ene na de andere weerlegging: proeftechnisch deugde het onderzoek niet, statistisch niet en er was geen rekening gehouden met hoe insecten leven.
Dit tegengeluid moet naar buiten, vindt hij
Je moet maar durven:
Gerenommeerde wetenschappers hadden het onderzoek gepubliceerd in een gerenommeerd wetenschappelijk tijdschrift. Daar tegenin gaan is niet niks.
Zou hij wel gelijk hebben? Zouden de onderzoekers met tegenwerpingen komen tegen zijn kritiek die toch hout sneden? Zou hij bijval krijgen of een eenling blijven?
Manlief laat zich niet van de wijs brengen door zijn eigen gedachten die proberen hem klein te houden. Hij, die normaliter het liefst in de luwte staat, vind het zelfs niet erg om mikpunt te worden van heftige kritiek, soms wel erg op de man gespeeld, nog wel van mensen waar hij het normaliter mee eens is, mensen die net als hij begaan zijn met natuur en milieu.
Hij voelt dat het goed is als hij zijn eigen verstand volgt en niet dat van ‘iedereen’ anders.
Het mooie is, al snel krijgt hij bijval van andere wetenschappers, onderzoekers die met hem meedenken, nieuwe gegevens aandragen over hoe het dan wel zit, hoe je dan wel een goed zicht kan krijgen op het aantal insecten.
Een prachtige ‘levensles’ van manlief:
Durf kritisch te zijn op wat de meerderheid zegt en blijf je gezonde verstand gebruiken. Doe je dat, dan kan je vervolgens de steun zoeken van medestanders waarmee je grote stappen kunt zetten.
Het lijkt op de manier waarop ik tegenwoordig met marketing bezig ben. Lang had ik me gek laten maken door marketinggoeroes die me voorhielden dat ik veel meer moest verleiden en onbewust manipuleren, omdat ik anders nooit succesvol zou zijn, nooit stromen klanten zou krijgen en nooit tonnen zou verdienen.
Die manier van marketing voelde niet goed, maar als ‘iedereen’ dezelfde boodschap verkondigt, wie ben ik dan om het anders te doen? Ik ben ook maar een domme tekstschrijver, die haar opdrachten zo’n beetje vanzelf kreeg. Nul ervaring in marketing.
Heb dan maar eens de moed om je eigen weg te gaan, tegen die stroom in. Tegen alle logica in. En met ergens in je hoofd de gedachte dat je misschien wel een volslagen idioot bent om tegen de heersende mores in te gaan.
Hoe fijn is het om te ontdekken dat het wél kan
Dat je niet gek bent om die marketing die niet goed voelt af te wijzen. Dat het zelfs veel prettiger voelt. Inderdaad komen er geen stromen klanten en verdien ik geen tonnen. Maar dat hoef ik ook helemaal niet.
En hoe prettig is het dan als je merkt dat er meer mensen zijn die op een andere manier willen marketen. Dat er ondernemers die daar al stappen in hebben gezet en goede resultaten halen.
Integer onderzoek en integere marketing
Manlief hield vol en leverde resultaat. Hij staafde zijn gevoelens met harde, wetenschappelijke bewijzen.
Het mooie was, ze namen hem al snel serieus. Hij liet zijn verhaal horen op een dag voor entomologen, hij werd gevraagd zijn visie schriftelijk uiteen te zetten voor een hoorzitting van de tweede kamer, hij werd gevraagd voor een overleg voor het ministerie van Landbouw om mee te denken over mogelijke gevolgen voor beleid en een journalist portretteerde hem nog maar eens.
De onderzoekers die hem hadden verketterd verstomden. En manlief overwoog om maar eens een goed overzichtsboek te gaan schrijven over insecten….
En ik? Met mijn eigen aanpak in marketing?
Het voelt voor mij of eindelijk alles samenvalt. De manier waarop ik mijn werk doe en de manier waarop ik schrijf voor/over mezelf om mezelf te promoten. Natuurlijk is het marketing. Zo’n artikel als dit ook. Maar ik vind het vooral leuk om zo te schrijven en het mooie is dat ik positieve reacties krijg van mensen die klant willen worden.
Geen instant successen, wel stapjes vooruit en daar een heel goed gevoel over hebben.
En inmiddels vind ik dat ik best veel verstand heb van marketing. Niet meer die domme tekstschrijver, maar die tekstschrijver en schrijfcoach die expert is geworden in schrijven volgens je eigen stijl.
En jij? Hoeveel lef heb jij om je eigen weg te volgen?
Als je daar nog wat hulp bij wil, ik help graag mensen die durven. Je kunt me gelijk mailen (Leonore@deschrijfster.nl) of eerst meer informatie lezen over die marketing in je eigen schrijfstijl.
Neem contact met me op