Je eigen taal vinden in je marketing: hoe doe je dat?
3 minuten lezen
Over de angst om los te laten en te doen wat wél bij je past
Wat doe je als je marketingactiviteiten hebt geleerd hebt die niet bij je passen? Durf je ze los te laten of klamp je je eraan vast? Sommige mensen kunnen jaloersmakend goed loslaten.
Nicky Corts, publiciteitscoach, is zo iemand. Een gesprek met haar over ‘goeroes’, businesscoaches en je eigen taal vinden in je bedrijf en marketing.
Ruim een jaar geleden nam Nicky een businesscoach in de arm. Een goede coach, maar het verkeerde type. Ze bleek een goeroe-type in het model van de 12 ondernemersprofielen en dat paste niet bij Nicky. Maar dat model leerde ze pas later kennen, in mijn workshop Ontdek je eigen ondernemersprofiel (die ik inmiddels niet meer geef).
75 % van wat ik van haar geleerd heb, kan in de vuilnisbak
“Als ik toen van de ondernemersprofielen had geweten, had ik haar type herkend en had ik voor een andere businesscoach gekozen. Ik heb 75 % van wat ik van haar heb geleerd in de vuilnisbak gegooid, omdat het niet bij me paste. Bij een coach met dezelfde ondernemersstijl als ik, had ik mijn geld waarschijnlijk beter besteed.”
Zelf is Nicky duidelijk niet-goeroe. Om precies te zijn, ze valt in de kolom empowermentor. (handig om te weten als je zelf een coach zoekt: ben jij ook empowermentor, dan moet je bij haar zijn).
En ze kan niet meer zonder het schema van de ondernemersprofielen. Hij staat zelfs in haar iPad, heeft ze hem altijd bij de hand. Het heeft namelijk invloed op alle aspecten van haar bedrijf.
Haar ondernemersprofiel beïnvloedt haar hele bedrijf:
- in haar rol met haar klanten
- hoe ze haar klanten helpt met schrijven
- als marketingcoach en
- hoe ze haar producten ontwikkelt
Goeroe ‘doen’
Neem haar klanten.
Ze zegt dat ze soms goeroe ‘doet’ bij klanten die dat nodig hebben. Eerder was ze nog wel eens ongeduldig naar haar klanten en zei dan: “Hoppakee, je moet nu even die website online hebben.” Nu weet ze dat ze zo’n persoon bij de hand moet nemen om die website online te krijgen. Dus dan ‘verzint’ ze 10 stappen.
Het model helpt haar in haar rol als coach
En het heeft haar geduldiger gemaakt.
Dat geduld helpt haar ook als klanten eerst bij een goeroe-type geweest zijn. “In een bepaald stadium van je ontwikkeling als ondernemer kun je best bij een goeroe langs gaan, ook als je zelf een ander type bent. Dan krijg je te horen: begin hier, doe dan dat, dan dat en dan dat. Dat kan heel veel houvast geven om op die manier je bedrijf te starten.”
Maar dan.
Nog steeds geen klanten
Je hebt alle stappen van de goeroe gezet en je hebt nog steeds geen klanten.
Nicky ziet het vaak gebeuren: “Als je dan opnieuw naar zo’n goeroe gaat, geeft die je weer 10 stappen, maar die werken voor die goeroe wel, maar hoeven voor jou niet te werken, omdat je een ander persoon bent en andere klanten hebt. Met goeroetaal spreek je je klanten niet aan, tenzij je zelf een goeroe bent.”
Nicky heeft er geen moeite mee alles wat niet werkt gewoon weg te gooien. Maar niet iedereen is zo zelfverzekerd. Ze merkt het bij haar klanten: die durven zo’n stappenplan niet los te laten.
‘Ik zie die angst om los te laten’
Nu ziet Nicky dat daar een angst onder ligt. De angst dat je nooit genoeg klanten krijgt als je de methodes van de goeroe loslaat.
Nicky: “Het is fijn om te snappen wat er gebeurt als mensen van een goeroe vandaan komen. Vervolgens laat ik zien dat het wél anders kan, dat er ondernemers zijn die het heel anders doen en toch goed draaien.”
Zoals zij zelf :). Want we hebben het nog niet eens over haar marketing gehad, de primaire reden om je eigen profiel te leren kennen. Nicky deed al wat goed bij haar paste: presentaties geven, bloggen en persberichten schrijven. Maar het model liet wel zien hoe goed het bij haar paste.
Zelf ontdekken welke marketingtaal bij jou past?
Ik help je graag loslaten van wat niet bij je past en ontdekken wat wel bij je past.
Neem contact met me op