Integere marketing op basis van vertrouwen

3 minuten lezen


Tekening: jongen steekt rivier over en kan via stapstenen lopen

De invloed van woorden op je vertrouwen

Bestaat dat wel, integere marketing op basis van vertrouwen? Daar trek je toch geen klanten mee? En hoe ziet dat er dan uit? Voor een antwoord op die vragen neem ik je mee naar een wild stromende beek. 

Je maakt een lange wandeling en nu sta je voor een bruisende beek. Nergens ligt een plank en de beek is te breed om overheen te springen. Her en der liggen wel stenen in het water. Van steen naar steen springen kan je misschien de overkant bereiken, maar je aarzelt: kan je dat wel?

Dan zie je op twee plekken iemand staan.

De ene persoon (A) schreeuwt luid:

“Hallo daar, kom hierheen. Ik ben ontzettend goed in je naar de overkant brengen, en ik weet zeker dat ik hier de meest geweldige plek heb om over te steken. Geloof mij. Er zijn hier al honderden mensen succesvol overgestoken en als je hier niet oversteekt val je geheid in het water. Je moet wel nu direct komen, anders gaat het niet meer. Aarzel dus niet, het is echt je laatste kans.”

De andere persoon (B) zegt niets, kijkt je alleen aan en glimlacht

Als je naar hem toe loopt zegt hij: “Als je goed naar de stenen in het water kijkt, zie je dat ze allemaal vrij groot en plat zijn aan de bovenkant. En ze liggen niet zover uit elkaar, kijk hier naar de eerste steen, dan daar de tweede, de derde en de vierde ligt vlak bij de overkant.”

Hij gaat verder: “Ik kan me voorstellen dat het er toch een beetje eng uitziet, dat is logisch, omdat je er vanaf een hoek naar kijkt. Maar als je van steen naar steen gaat, merk je dat de afstand tussen de stenen precies is afgestemd op wat wij aan kunnen. Ik zie aan hoe jij loopt, dat je stevig op je benen staat, dus ik ga ervan uit dat je weet wat je doet en goed kan inschatten hoe je van de ene steen op de andere kunt stappen. Volgens mij kun je het.”

Je herkent natuurlijk in A de traditionele manier van marketing. Een manier die werkt, dat blijkt wel uit het feit dat hij zoveel gebruikt wordt en zo alom aanwezig is.

Maar voel je dat B ook werkt? En misschien wel veel prettiger is?

Hoe kan dat? Wat gebeurt in beide vormen van marketing?

Analyse van de manier van A

Persoon A is overtuigd van zichzelf en wat hij te bieden heeft, wat te zien is aan woorden als “ik weet zeker” en “de allerbeste”. Deze persoon is dus zelfverzekerd, haast op het irritante af.

Daarnaast maakt hij gebruik van verleidingstechnieken: “Nu direct”, “aarzel niet”, “er zijn nog vele anderen”, “laatste kans”.

Deze marketing werkt, dat wel

Uit de marketing is bekend dat dit soort woorden werken. Denk maar aan booking.com, waar je geen kamer kan zoeken zonder dat er regels verschijnen als “erg gewild, de laatste 24 uur al 300 maal geboekt”, “een van de top-aanbiedingen”, en “Boek nu”, “Nog 3 kamers vrij op onze site”.

Kijk je een laag dieper naar wat A doet, dan zie je dat hij zichzelf neerzet als iemand die het ‘t beste weet, en zeker beter dan jij. Daarnaast speelt hij in op je angst om iets te missen, in het Engels Fear of Missing Out (FOMO) genoemd. Dat is iets waar volgens mij iedereen gevoelig voor is. Pas als je je bewust bent dat het zo werkt, kun je er (soms) weerstand aan bieden.

Wat A wil bereiken is dat je hem gelooft op zijn woord en zijn belofte dat dit de beste oversteek is. Dat betekent dat je volledig op hem leunt en precies moet doen wat hij zegt dat je moet doen.

Analyse van de manier van B

Dan persoon B. Je ziet dat die het heel anders doet.

Allereerst geeft hij je inzicht in de oversteek doordat hij je laat kijken naar de stenen met woorden als “zie je dat ze allemaal vrij groot en plat zijn.

Verder geeft hij je het gevoel dat hij je begrijpt:  “Ik kan me voorstellen dat het er toch een beetje eng uitziet”

Bovendien laat hij zien dat hij er verstand van heeft: “Als je van steen naar steen gaat, merk je dat de afstand tussen de stenen precies is afgestemd op wat wij aan kunnen.”

En als laatste bemoedigt hij je: “Volgens mij kun je het”

Wat B bereikt met zijn aanpak is dat je hem gaat vertrouwen en je krijgt vertrouwen in jezelf dat je de oversteek aan kan. Ligt een steen toch net iets anders dan je van tevoren dacht, dan weet zelf hoe je verder moet.

Dan is nu de vraag:

Bij wie ga jij naar de overkant? Bij persoon A of persoon B?

Methode A herken je vast wel van de reclame en allerlei marketing-‘deskundigen’. Ze zeggen vaak dat hun manier de enige effectieve manier van marketing is. Je ziet dat dit soort uitspraken automatisch volgen uit het feit dat ze zo overtuigd zijn van zichzelf en hun methode.

Het leuke is, manier B is minstens zo effectief. Alleen hoor je daar veel minder over, juist omdat ‘B-mensen’ niet verleiden, schreeuwen en op de borst kloppen. Niet in het echt en niet op papier.

Voel jij je meer thuis bij B? Dan is de kans groot dat je op de lange termijn meer effect hebt met methode B. Dat betekent dat je mag stoppen met verleiden en inspelen op angst. Hoe goed voelt dat…? Al geef ik wel gelijk een waarschuwing: het duurt wat langer voordat mensen klant bij je worden, juist omdat je ze niet zo naar je toe hengelt, maar afwacht tot ze vanzelf komen op basis van jouw uitstraling. Maar als ze dan komen, dan zijn ze ook ontzettend gemotiveerd.

Wil je graag beginnen met marketing op basis van vertrouwen?

Vind je het lastig om de juiste toon te treffen in dat wat je schrijft voor je marketing? Dan kan ik je helpen via mijn persoonlijke coaching Je Natuurlijke Schrijfstijl. Mail me voor een afspraak om te zien of dat wat voor jou is.

Neem contact met me op

Mooi artikel Leonore. Heel leerzaam. Wijst me er weer op dat ik in mijn communicatie mijn eigen hart moet volgen en niet de schreeuwmarketing van de online guru die bij ieder onderwerp te vinden is. Ik wil graag een B zijn met Boerenfluitjes.

Esther Broug, Boerenfluitjes