Als je collega’s je tekst niet lezen….
3 minuten lezen
Wat helpt om je lezer enthousiast te krijgen?
Niemand hoeft jou te overtuigen van het belang van het onderwerp, dat binnen jouw vakgebied hoort. Je weet er alles van. Je hebt je erin verdiept, hebt er met collega’s en vakgenoten over gepraat, je hebt er veel over gelezen.
Jij bent de deskundige, dus je hebt het onderwerp zelf aangedragen. Je wil dat de directie, je collega’s, je klanten nu eindelijk aan de slag gaan met dit onderwerp. Of dat ze het onderwerp serieus gaan nemen, gaan zien hoe belangrijk het is.
Je bent razend enthousiast en wil die ander ook zo enthousiast maken met jouw tekst
Dus je gaat schrijven en schrijven. En binnen korte tijd (of wat langer) heb jij een fantastisch document geproduceerd. Dit zal ze overtuigen. Hiermee gaan ze direct werken. Of ze zien onmiddellijk hoe belangrijk het is en zullen er geld voor uittrekken. Denk je. Hoop je.
Je stuurt het stuk rond. En je wacht af.
Niets.
En nog eens niets.
Voor niets gewerkt
Je spreek je collega’s aan, je vraagt je klant eens: heb je mijn stuk gelezen? Oh ja, zeggen ze. Dat ligt hier nog ergens. Ik had het even heel druk, maar ik ga het zeker lezen.
Een week later. Nog steeds niets.
Stilaan krijg je het bange vermoeden dat het nooit iets zal worden. Dat er geen discussie zal losbarsten over dit onderwerp. Dat de directie niet overtuigd is. Dat je klant er niets mee zal doen.
Jammer. Je hebt weer eens voor niets je best gedaan. Tijd gestoken in een document dat niemand zal lezen. Dat in ieder geval niet de reactie zal oproepen die jij zo graag wilde.
Wat is er mis gegaan?
Waarom reageren ‘ze’ niet, raken ze niet enthousiast van wat jij hebt geschreven?
Dikke kans dat dat aan een van de volgende punten ligt:
- Je bent als een dolle al je kennis op het papier gaan gooien, zonder erbij stil te staan dat de ander andere achtergrondkennis heeft dan jij en in andere zaken geïnteresseerd is dan jij.
- Je bent gaan schrijven alsof schrijven ontzettend moeilijk en gewichtig is.
- Je hebt niet stil gestaan bij wat je precies wilde bereiken.
Wat moet je doen om de ander net zo enthousiast te krijgen als jij?
- Minder is meer. Je hoeft niet alles op te schrijven wat je weet over het onderwerp. Beperk je. Dat vindt de ander vele malen prettiger.
- Leef je in de ander in. Wat wil die nou echt horen? Wat zou hem triggeren? Misschien wel iets heel anders dan waar jij altijd zo warm voor loopt. Probeer hem daarop te vangen, in de kop, in de beginzin, in de inleidende zin.
- Schrijven is helemaal niet gewichtig. Het is net als praten. Zonder abstracte, vreselijke moeilijke zinnen. Hier en daar een halve zin, of een of twee woorden als zin. En eens een sappig voorbeeld.
- Denk van te voren na over wat je wilt bereiken met je tekst. Dan kan je daar naartoe schrijven: je voegt wellicht iets toe dat bevordert wat jij wilt bereiken. Of je haalt juist wat weg wat juist niet helpt om te bereiken wat je wilt bereiken.
Kortom. Ga gerichter schrijven, maar doe dat wel op een ontspannen manier. Je zult zien, dan wordt schrijven ineens leuk!
Wil je hulp hebben om zo te schrijven dat je wel reacties krijgt?
Neem eens een kijkje bij het traject Scherp Zakelijk Schrijven. Is dat iets voor jou? Vraag een gratis, telefonische kennismakingsgesprek aan. Dan kijken we of dat bij je past.
Neem contact met me op Of download eerst dit ebook