Hoe ziet een goed nieuwsbericht eruit?

3 minuten lezen


Ik had een discussie met een communicatiemedewerker van een onderzoeksinstelling over hoe je een bericht begint.

Een communicatiemedewerker staat voor zijn bedrijf. Zijn belangrijkste doel is dat zijn organisatie bekend raakt en positief in het nieuws komt. Het gaat hem als eerste om een goed imago.

Daarom kan je een bericht het beste beginnen met de naam van de organisatie, vond de communicatiemedewerker. Dus: Onderzoekers van de afdeling … van Wageningen UR hebben uitgevonden dat …

Zet alsjeblieft niet je eigen organisatie vooraan het nieuwsbericht

Ik bracht  verschillende argumenten in stelling.

De organisatie vooraan:

  • wekt irritatie omdat daar geen nieuws in zit.
  • leidt af van het echte nieuws. De lezer moet zich eerst door non-informatie heen worstelen.
  • kan ertoe leiden dat je organisatie zijn geloofwaardigheid verliest doordat de lezer het gevoel heeft dat die organisatie alleen geïnteresseerd is in zichzelf.
  • kan er zelfs toe leiden dat het onderliggende doel, de organisatie in het nieuws brengen, vanwege bovenstaande argumenten, helemaal niet meer bereikt wordt.

Wat werkt wel

  • Alleen als de onderzoekers het nieuws zijn, als ze bijvoorbeeld een prijs hebben gewonnen of als eerste bepaalde resultaten hebben geboekt, dan mag, nee moet, je je bericht daar zelfs mee beginnen.
  • In alle andere gevallen moet je de lezer triggeren met echt nieuws, anders ben je hem kwijt.

Helemaal als het bericht op internet staat. De naam van de organisatie moet wel in het bericht, maar dan een of twee zinnen verder. Neemt een journalist dit bericht over, dan wil hij heus ook de organisatie noemen, want dat geeft de resultaten meer geloofwaardigheid.

Ik riep nog de hulp in van mijn gewaardeerde collega’s binnen Tekstnet, de vereniging van professionele tekstschrijvers. Ik legde hen de kwestie op de mailinglist voor en ze waren het unaniem met mij eens.

Handleiding: hoe schrijf je een goed nieuwsbericht

De communicatiemedewerker leek niet overtuigd. Geeft niet.

Het heeft mij ertoe gebracht een handleiding te maken voor onderzoekers die een nieuwsbericht moeten schrijven.

Want ook de onderzoekers zelf moeten vaak een bericht schrijven en die doen het helemaal op gevoel, wat vaak nog rampzaliger berichten oplevert, die hun doel echt voorbij schieten.

Wil jij leren zo te schrijven dat je lezer blijft lezen?

Dan is mijn traject Scherp, zakelijk schrijven misschien wat voor jou.