Hoe krijg je de lezer in actie?

3 minuten lezen


Tekening van iemand die in slaap is gevallen op de bank, met opengevallen boek

Begrijpelijk en goed leesbaar. En toch niet goed genoeg

Helder en begrijpelijk schrijven en toch compleet miskleunen met je tekst. Dat kan. Als je lezer zich niet geroepen wordt te gaan doen wat jij wilt dat hij doet. In dit artikel lees je wat super belangrijk is bij een goede tekst.

“Ik heb geen lekker gevoel bij deze tekst. Wil jij er eens naar kijken?” Zo luidde de vraag van een ondernemer aan mij.

Het ging om een stukje voor een plaatselijke krant die bij een heleboel huishoudens in de regio op de deurmat zou vallen. Een unieke mogelijkheid voor mijn klant om nieuwe klanten te werven. Maar dat zou alleen lukken met een steengoede tekst. Dat had mijn klant wel in de gaten.

Ik las de tekst die iemand anders voor mijn klant had geschreven en gaf hem gelijk. Hiermee zou hij geen enkele klant extra trekken.En toch voldeed de tekst aan een van mijn stokpaardjes: hij was heel begrijpelijk en goed leesbaar.

Maar het ontbrak aan een ander, uiterst essentieel, onderdeel: de vraag van de lezer

Laat je tekst aansluiten bij de vraag van de lezer

Een tekst kan nog zo goed geschreven zijn, als die niet aansluit bij de vraag van de lezer, deugt hij niet. Het is uitgesloten om effect te bereiken met wat je schrijft, als je niet aansluit bij de vraag die je lezer zich (onbewust) stelt.

Dat betekent dat als je effect wilt bereiken met wat je schrijft, je altijd een paar vragen moet stellen voordat je gaat schrijven:

1. Wat wil je bereiken met die tekst?

2. Bij wie wil je dat effect bereiken?

3. Wat zijn de vragen die je lezer zich stelt? Met welke problemen worstelt hij?

Wil je meer klanten?

En als je schrijft voor je eigen of een ander bedrijf en uiteindelijk meer klanten wilt, komt er nog een 4e vraag bij:

4. Waarin ben jij anders dan je concurrent? Wat maakt jou uniek?

Beantwoord deze vragen zo gedetailleerd mogelijk en dan heb je voldoende informatie om je begrijpelijke en leesbare tekst te schrijven.

Een andere intro

Zo veranderde ik (onder andere) deze intro:

In 1991 begon vader Kees Oppelaar als eenmanszaak, nadat hij jarenlange ervaring had opgedaan als elektrotechnicus in dienst bij een ander. Al snel groeide het elektrotechniek bedrijf uit tot een bedrijf met tien vaste medewerkers en een grote naam in een ruime omtrek rondom Elst. Zoon Rico zwaait nu de scepter.

 In deze:

Wel eens kortsluiting gehad en niet kunnen vinden waar het aan ligt? Of heeft u zich wel eens afgevraagd hoe u toch al die apparaten goed op het stopcontact kunt aansluiten? Met dat soort vragen wilt u zich helemaal niet bezig houden. Daarom is er Oppelaar Elektro.

Stel de goede vragen

Kortom, voor een goede tekst schrijven waarmee je effect bereikt, moet je vooral eerst vragen stellen.

Vind je het lastig om de juiste vragen te stellen bij jouw tekst?

Ontdek hoe je je tekst verbetert door vragen te stellen. En meer manieren om nauw aan te sluiten bij je lezer. Dat doen we in het traject Scherp Zakelijk Schrijven.