Hoe kom je aan een originele aanpak van je artikel?

3 minuten lezen


Vrouw zit op grote stapel papier, tussen ladekasten, en leest een opvallend boek

En weer wil je je boodschap vertellen. En weer moet je daar een originele aanpak voor bedenken. Net nu je zo duf als een hoen bent. Wat nu? In dit artikel vind je een uitweg. 

Je weet: recht-toe-recht-aan opschrijven wat je weet en wat je te vertellen hebt, werkt niet. Dat gaat geen hond lezen. Dus pieker je je suf over hoe je je boodschap zo kunt opschrijven dat je doelgroep wel gaat lezen. Want als mensen er graag  over lezen, zullen ze vanzelf de boodschap oppikken.

Je kunt dan maar gewoon gaan schrijven, zoals je altijd gewend was. Dan staat er tenminste iets, al ben je er niet erg tevreden over.

Dat is zonde. Je steekt moeite en energie in het schrijven en je resultaat is nihil: niemand gaat het lezen. En wie wel gaat lezen, gaat zich misschien ergeren. De boodschap ligt er te dik bovenop. Of is te negatief geformuleerd.

Ga dan maar lezen

Huh? Ja, lezen. En dan let je op alle invalshoeken in al die artikelen en berichten. Bewust. Pas als je actief hebt stilgestaan bij alle verschillende mogelijkheden, kun je kiezen wat er past bij wat je op dat moment wilt vertellen. Goed jatwerk is niet verkeerd.

Wat moet je dan gaan lezen? Alles wat los en vast zit: kranten, tijdschriften, internetberichten en –artikelen. Zoveel mogelijk en zo verschillend mogelijk.

Al dat lezen gaat toch veel te veel tijd kosten?

Nee, dat hoeft niet. Je leest die stukken namelijk niet om hun inhoud, je hoeft niet te weten wat er precies staat. Je hoeft alleen maar vast te stellen hoe de auteur de inhoud verwoordt.

En ben je hier eenmaal aan gewend, dan kun je ook op andere plekken leren. Hoe maakt een museum zijn inhoud aantrekkelijk? Hoe pakt die meneer dat toch aan om altijd een groot gehoor te krijgen voor wat hij vertelt? En wat voor vormen vinden schrijvers van boeken?

Zo ga ik door het leven.

Je schrijfbrein altijd aan laten staan

Het is wel eens vermoeiend, maar mijn ‘schrijfbrein’ staat nooit uit. Wat ik ook doe, wat ik ook lees, altijd pik ik nieuwe ideeën op en laat me verrassen. Dan lijkt het of een idee uit het niets komt, maar in feite put ik uit die eindeloze voorraad in mijn hoofd.

Wil jij dat ook? Ga dan maar lezen! Enne, kom je iets heel bijzonders tegen? Wil je mij er dan op wijzen? Dank je wel.

Wil je liever gebruik maken van mijn schrijfbrein?

Dat kan ook. Plan eens een sparsessie met me in. Samen kom je altijd weer verder dan alleen.