Hoe je verbeelding inzet voor je zakelijke tekst

3 minuten lezen


Verbeelding en zakelijk schrijven? Kan dat samengaan? Ja, zeker. In dit blog lees je waarom.

Je denkt wellicht dat verbeelding niets te maken heeft met jou in je werk. Als je schrijft moet je je toch juist aan de feiten houden en zeker niet je fantasie gaan gebruiken en feiten gaan verzinnen?

Je vergist je. Uiteraard moet je geen feiten gaan verzinnen, maar je hebt wel verbeelding nodig. Het is namelijk één van de krachtigste middelen  om een tekst te verlevendigen. En ook jij wil je tekst verlevendigen, tenminste, als je wilt dat je tekst blijft hangen bij je lezer. Als je wil voorkomen dat je een ‘dood’saaie tekst creëert die niemand leest.

Verlevendig je tekst met verbeelding

Wat is verbeelding in je tekst?

Bij een beeld kun je je wat voorstellen. Sommige beelden zijn zo kracht dat je ze niet meer van je netvlies krijgt. Soms zelfs zonder dat je er lang naar hoeft te kijken.

Zo kan ik nog zonder problemen de foto oproepen die ooit de Zilveren Camera heeft gewonnen: één wit paard tussen een groep paarden die gevangen waren op het laatste droge stukje land. Iets dergelijks.

wit paard_Laurens Aaij

Dat effect wil je ook bereiken met je tekst.

Je kunt met schrijven ook ‘ver-beelden’

Je kunt je feiten inbedden in een beeld, een beeld dat je lezer voor zich ziet verrijzen. Niet alleen een fotografisch beeld, maar ook een geur, een smaak, een prikkeling. Dat kan allemaal met woorden.

Je denkt misschien: ja, maar bij mijn tekst kan dat niet. Mijn werk is voor de meesten te saai, daar is geen creatieve draai aan te geven. Wat ik doe is gewoon rechttoe rechtaan mijn werk en dat is onmogelijk om te zetten in beelden.

Bedenk dan:

  • Je hoeft geen roman te schrijven. Je hoeft alleen maar je eigen expertise onder de aandacht te brengen
  • Realiseer je dat beeldend schrijven eigenlijk helemaal niets met schrijven te maken heeft.

Je doet het niet achter je computer, je typt nog geen letters in. Je doet juist even niets. Je staart even uit het raam (doe ik vaak), je doet je ogen dicht of je fietst een ommetje.

Hieronder een truc die goed is toe te passen op zakelijke teksten

  1. Je stelt je de ideale situatie voor waar jouw werk toe gaat leiden.
  2. Je bedenkt hoe de samenleving of de wereld er dan uitziet.
  3. Neem een persoon in gedachten die leeft in die ideale situatie. Hoe voelt die zich, wat draagt ze, wat vindt ze lekker, hoe makkelijk is het leven voor haar? Wat is er veranderd ten opzichte van de huidige situatie?

Je mag best overdrijven!

Zoom in

Als je dit allemaal hebt verzonnen haal je de krachtigste beelden eruit en die ga je omzetten in woorden.

  • Gebruik deze woorden voor het begin van je verhaal, in hooguit één tot drie zinnen, anders gaat het vervelen. Eventueel kom je hier halverwege je tekst nog een keer op terug of je eindigt ermee.

Dat het echt niet om hoogdravende tekst hoeft te gaan, is te zien aan de hand van een voorbeeld uit NRC Handelsblad.

Het begin van een artikel uit de Wetenschapsbijlage luidt:

‘Zo ziet Maarten Steinbuch, hoogleraar systeemtechnologie aan de Technische Universiteit Eindhoven, het voor zich. De auto met de klassieke verbrandingsmotor op benzine of diesel heeft zijn beste tijd gehad, en zal verdwijnen. Ervoor in de plaats komt de elektrische auto die niet alleen veel schoner is, maar ook voor een omwenteling zal zorgen bij de machtige auto- en olieconcerns. […]

Het tegenovergestelde van deze ideale situatie kan natuurlijk ook:

  • Hoe was het voordat je jouw werk hebt uitgevoerd?

Dit laat zien: met verbeelding breng je je tekst dichter bij je lezer

Wil jij leren hoe je in jouw tekst verbeelding kunt inzetten?

Doe mee aan het traject Scherp Zakelijk SchrijvenMail me, dan maken we een telefonische afspraak om te zien wat het beste bij jou past.