Hoe je verbeelding inzet voor je zakelijke tekst

3 minuten lezen


Verbeelding laten werken in je tekst

Verbeelding en zakelijk schrijven? Kan dat samengaan? Ja, zeker. In dit blog lees je waarom.

Je schrijft en leest voor je werk. Dus dat is zakelijk. Zonder tierelantijntjes. Droog. Eigenlijk gewoon saai. Want zo doen we dat en dat verwachten 'ze' van je.

Je houdt je bij de feiten. En feiten zijn iets anders dan verbeelding. 

Wat heb ik ook alweer gelezen?

Maar je wilt ook dat je tekst gelezen wordt. Jouw gedachten dwalen ook wel eens af bij die wat voorspelbare teksten die je van je collega of een relatie krijgt. Dan denk je na afloop wel eens: wat heb ik nou gelezen? 

Verlevendig je tekst met verbeelding

Wil je wel eens experimenteren met iets anders, zet dan verbeelding in bij het schrijven. Uiteraard moet je geen feiten gaan verzinnen, maar met verbeelding zet je een van de krachtigste middelen in om een tekst te verlevendigen. 

Wat heb je aan verbeelding?

Bij een beeld kun je je wat voorstellen. Sommige beelden zijn zo krachtig dat je ze niet meer van je netvlies krijgt. Soms zelfs zonder dat je er lang naar hoeft te kijken.

Zo kan ik nog zonder problemen de foto oproepen die ooit, in 2006, de Zilveren Camera heeft gewonnen, gemaakt door Laurens Aaij: één wit paard tussen een groep paarden die gevangen waren op het laatste droge stukje land. Iets dergelijks.

wit paard tussen anderen paarden, foto: Laurens Aaij

Dat effect wil je ook bereiken met je tekst: dat je lezers je stuk onthouden. 

Je kunt met schrijven ook ‘ver-beelden’

Je kunt je feiten inbedden in een beeld, een beeld dat je lezer voor zich ziet verrijzen. Niet alleen een fotografisch beeld, maar ook een geur, een smaak, een prikkeling. Dat kan allemaal met woorden. 

Het is wel extra werk. Want eerst moet je je feiten helder hebben. Of je 'gewone' tekst voor ogen hebben en misschien zelfs al klaar hebben. Wat voor jou het beste werkt moet je zelf ontdekken.

In ieder geval .... ga je er eens goed voor zitten. Zonder te willen schrijven. Je doet even niets. Je staart even uit het raam (doe ik vaak), je doet je ogen dicht of je fietst een ommetje. Douchen wil ook nog wel eens helpen. 

Verbeelden bij een zakelijke tekst

  1. Je stelt je de ideale situatie voor waar jouw werk toe gaat leiden. Of je stelt je voor hoe het was voordat jouw werk was gedaan. 
  2. Je bedenkt hoe de samenleving of de wereld er dan uitziet of uit zag.
  3. Neem een persoon in gedachten die leeft in die ideale situatie. Hoe voelt die zich, wat draagt ze, wat vindt ze lekker, hoe makkelijk is het leven voor haar? Wat is er veranderd ten opzichte van de huidige situatie?

Je mag best overdrijven!

Zoom in

Als je dit allemaal hebt verzonnen haal je de krachtigste beelden eruit en die ga je omzetten in woorden.

Gebruik deze woorden voor het begin van je verhaal, in hooguit één tot drie zinnen, anders gaat het vervelen. Eventueel kom je hier halverwege je tekst nog een keer op terug of je eindigt ermee.

Voorbeeld uit de krant

Dat het echt niet om hoogdravende tekst hoeft te gaan, is te zien aan de hand van een voorbeeld uit NRC Handelsblad.

Het begin van een artikel uit de Wetenschapsbijlage luidt:

‘Zo ziet Maarten Steinbuch, hoogleraar systeemtechnologie aan de Technische Universiteit Eindhoven, het voor zich. De auto met de klassieke verbrandingsmotor op benzine of diesel heeft zijn beste tijd gehad, en zal verdwijnen. Ervoor in de plaats komt de elektrische auto die niet alleen veel schoner is, maar ook voor een omwenteling zal zorgen bij de machtige auto- en olieconcerns. […]

Wellicht is dit voor jou nog niet echt verbeelding, maar in 2011 nog wel. In die tijd was het iets wat weinigen zich nog konden voorstellen. En daarmee triggeren zo'n paar zinnen om de tekst te onthouden. 

Ruin tien jaar later, 2022, zou je dit om kunnen draaien: wie kan zich nog voorstellen dat er geen enkele elektrische auto was? Of geen mobiel? Of geen computer?

Een fluwelen doosje met woorden

Ook ik maak gebruik van verbeelding. Bijvoorbeeld bij mijn fluwelen woordendoosje. Wat denk je: werkt het of niet?

Wil jij verbeelding inzetten in je tekst?

Het traject Scherp Zakelijk Schrijven is dan geschikt voor jou. 

Neem contact met me op