Hoe je mensen verleidt deel te nemen aan je onderzoek
3 minuten lezen
Wilt u alsjeblieft meewerken aan ons onderzoek? Het liefste zou je op je knieën vallen voor de mensen die je zo hard nodig hebt voor je onderzoek. Maar dat werkt natuurlijk niet. Dus schrijf je een brief of een e-mail, waarin je uitlegt wat je onderzoek inhoudt en vraag je beleefd om medewerking.
‘Ik heb niet genoeg testpersonen’
Dat dat niet altijd helpt, ondervond een onderzoeker die ik onlangs sprak.
“Mijn onderzoek loopt minder vlot dan ik zou willen”, vertelde ze. Wat ze zelf kon doen liep goed. Maar ze had kinderen ‘nodig’, kinderen waarbij ze de hypothese van haar onderzoek kon testen. Een heleboel. Daarvoor stuurde ze al tijdenlang brieven aan scholen om medewerking en als die ja zeiden ging er nog een brief naar de ouders om toestemming.
Veel scholen hebben helemaal geen zin om mee te werken. Ze doen al aan zoveel onderzoeken mee. Maar ook als een school wel ‘ja’ zegt, is er nog de hobbel van de ouders. En die zeggen ook geregeld ‘nee’.
Ze stuurde veel brieven, maar had nog steeds niet genoeg kinderen waarmee ze haar testen kon doen.
Een brief met de vraag om medewerking
“Wat zet je dan in de brief?”, vroeg ik voorzichtig. Wel wetend dat het nogal wat uitmaakt hoe je in zo’n brief om toestemming vraagt. En ook wel wetend dat onderzoekers vooral willen vertellen hoe het onderzoek eruit ziet.
Ze liet me haar brief zien.
Er stond veel informatie in. Heel veel. Met een ellenlange inleiding. Ergens op het eind stond de vraag. En halverwege waarom dat onderzoek nodig was.
Zeker geen slechte brief. Maar hij kon wel beter, dacht ik.
Probeer je testpersoon te verleiden
Een testpersoon moet verleid worden. Die persoon moet het gevoel krijgen dat ze het niet kan maken om niet mee te doen. Zo iets. Dus moet de testpersoon, of de ouders van een testkind, het belang inzien van meedoen. En dan geven ze toestemming of melden zich aan.
Dat betekent dat je zult moeten benadrukken wat het resultaat van je onderzoek kan zijn. Waar het uiteindelijk toe gaat leiden. Maar ook hoe erg het is dat dit specifieke probleem nog steeds bestaat. Wat de gevolgen zijn als dit probleem niet wordt opgelost.
Maak duidelijk waarom je onderzoek nodig is
Hoe doe je dat? Door een stapje terug te doen als onderzoeker. Misschien wel terug in de tijd. Toen je een financier moest zien te overtuigen van het belang van dit onderzoek. Dat ‘vertaal’ je naar je testpersoon.
Het effect? Je krijgt opeens veel meer respons op je vraag. Misschien krijg je wel zoveel aanmeldingen dat je kunt selecteren zodat je alleen de personen uitkiest die het beste passen bij wat je nodig hebt.
Neem de volgende stappen
Probeer het maar eens uit en volg de volgende stappen:
- Formuleer wat er zou gebeuren als jij jouw onderzoek niet zou kunnen uitvoeren met de geschikte testpersonen.
- Schrijf op waar jouw onderzoek uiteindelijk toe zal leiden, wat het resultaat is van dit of volgend onderzoek (ook als het maar een stapje op weg is naar)
- Verwerk de stappen 1 en 2 in je brief.
Uiteraard moet je dan ook precies aansluiten bij het taalniveau van je lezer. Eenvoudig, levendig, duidelijk en begrijpelijk schrijven. Maar dan gaat het over het scherp zakelijk formuleren.
Mijn kennis was blij met de herschreven brief. Ze had uiteindelijk voldoende testkinderen, alleen, of dat door de nieuwe brief kwam weten weten we niet.
Wil jij zo verleidelijk schrijven?
In het onderdeel Finetunen van je schrijfproces krijg je gerichte feedback op jouw tekst, zodat die precies aanslaat bij jouw doelgroep.
Neem contact met me op Download eerst gratis ebook over finetunen