Hoe je emotie inzet om je lezer te raken

3 minuten lezen


Tekeningen van hoofden die verschillende emoties uitdrukken

Speel in op de onbewuste angst van je lezer

 

Je lezer raken met je tekstEen lieve jongen lacht me toe. Bananen in zijn hand. Daarboven de tekst: wil jij dat deze jongen blijft lachen?

Ik blijf kijken naar de banner in de hal. Gefascineerd. Nieuwsgierig. Ja, het raakt me.

Ik loop erop toe om de kleinere tekst te gaan lezen.

Een paar eenvoudige zinnen

In een paar eenvoudige zinnen lees ik dat er een verwoestende schimmel is die de bananenteelt bedreigt. Gevolg: inkomsten van mensen in ontwikkelingslanden staan onder druk en het voedsel van 400 miljoen mensen in de tropen wordt door een of ander beestje aangetast. Daarom vindt er onderzoek naar plaats, zodat deze jongen ook straks nog bananen heeft.

Zo heb ik in nog geen 5 minuten een beeld van wat dit onderzoeksinstituut doet en weet ik: ze doen relevant onderzoek, maatschappelijk relevant.

Aandacht trekken met een korte tekst

Een korte tekst die precies doet wat ‘ie moet doen: aandacht trekken, uitnodigen om echt te lezen en dan een boodschap overbrengen en bij mij achterlaten.

Als je dat toch eens voor elke tekst weet te bereiken!

Hoe komt het dat de banner zoveel impact heeft?

Dat komt door de emotie. Het is pure emotie, inspelen op mijn gevoel. Het roept bij mij onbewust de angst op dat die jongen niet meer kan blijven lachen en dat ik daar dan misschien wel de oorzaak van ben. Zo voelt dat.

Geen enkel feit om de aandacht te trekken. Wel in de toelichtende tekst erbij, maar ook daar blijft het zeer beperkt.

De onderzoeksorganisatie waar ik op dat moment ben, laat hiermee zien dat het onderzoek dat zij doen heel urgent is. En dat het dus belangrijk is dat zij dat kunnen blijven doen.

Les die hieruit te trekken is:

  1. Zet alle feiten die jij in je hoofd hebt even aan de kant.
  2. Leef je in degene in aan wie jij je boodschap wil vertellen; je klant, je doelgroep.
  3. Bedenk: wat betekent het voor mijn klant als die mijn oplossing of mijn dienst volledig heeft overgenomen? Rationeel (voldoende eten) én emotioneel (kan blijven lachen).
  4. Formuleer een tekst, een alinea, waarin die emoties verwoord zijn of waarin je die emoties oproept.
  5. Geef in een paar zinnen uitleg. Dat mogen je feiten zijn, die inhoud van je vak waar jij zo goed in bent. Doe dit in eenvoudige zinnen, met makkelijke woorden, zonder jargon. (eigenlijk zoals een tekst voor niet-vakgenoten altijd moet zijn)
  6. Kies er een beeld bij dat die emotie ondersteunt.

Dit is niet makkelijk, zeg ik ook uit eigen ervaring. Je bent vooral gewend om in vakinhoud te denken. Alle rationele overwegingen en alle feiten heb je zo op papier.

Feit (!) is dat ons gedrag voor een groot deel beheerst wordt door onze emoties. Dat betekent dat je je klant of je financier kunt raken door in te spelen op die onbewuste emoties. Roep met je woorden blijdschap op, vreugde, angst, verdriet, hebzucht, lust.

Dus doe het toch maar. Roep die emoties op met je tekst. Je zult verrast zijn door het resultaat.

Zal ik met je meedenken?

In een spar- of feedbacksessie denk ik met je mee over hoe jouw tekst ook zo’n impact kan hebben.