Hoe je een sprankelende onderwerpregel voor je nieuwsbrief schrijft

3 minuten lezen


Tekening van een stokje waar sprankels vanaf vliegen

Krijg je ook eindeloos veel nieuwsbrieven? Soms zelfs ongevraagd (terwijl dat volgens de wet helemaal niet mag).

Hoeveel van die nieuwsbrieven open je? En hoeveel dáárvan lees je ook?

Dat bedoel ik. Voor jou is dat prettig: zonder gewetenswroeging kan de nieuwsbrief zo de prullenbak in. Maar nu jij. Want jouw lezers doen precies hetzelfde. Dus:

Hoe krijg je een onderwerpregel waar je lezers wél warm voor lopen?

De eerste stap daarvoor is simpel experimenteren. Maar wel gericht. Zet eerst eens een heel rijtje nieuwsbrieven bij elkaar in je e-mailbox en laat je ogen glijden over al die titels. Welke spreken je aan? Welke niet? Voor mij gaf het veel inzicht. Kijk maar eens naar (een deel) van mijn rij:

namentitels

De meeste titels inspireren weinig

. Mijn ogen glijden er alleen maar overheen, zonder dat ik de neiging heb een van de mails te openen. En de zoveelste ‘Ben je er morgen bij’ open ik al helemaal niet meer. Het hangt wel van de afzender af. Sommige nieuwsbrieven open ik (bijna) altijd, gewoon omdat ik weet dat die afzender nuttige informatie geeft.

Wil jij dat jouw lezer(s) je mail openen?

Let dan eens een tijdje op de onderwerpregels van nieuwsbrieven, blogs en verkoopmails. Onderwerpregels zijn er in soorten en maten:

  • Inhoudelijke: 6 visies over de juiste omgang met de natuur
  • Een die inspeelt op je gevoel: Hoe rood sta jij aan het eind van de maand?
  • Een die ingaat op een probleem dat je hebt: Verkopen aan koppige klanten
  • Een die hebberig maakt: Verdien 100 euro in 10 seconden (die ik dan ongeloofwaardig vind, en niet heb geopend)
  • Een intrigerende onderwerpregel, en ook nog eens persoonlijk: For your eyes only, Leonore

Ontdek je nog andere soorten?

  • En welke spreken je het meeste aan?
  • En welke niet?

Geef je reactie hieronder. Het antwoord op de vragen vormt het begin van je eigen onderwerpregels waar je lezers geen weerstand aan kunnen bieden.

Wil je liever hulp?

Wellicht is een sparsessie iets voor jou, zodat we samen kunnen brainstormen over jouw onderwerpregels. En wellicht over andere schrijfzaken.