Hoe je een call to action schrijft in je eigen stijl
3 minuten lezen
En waarom je niet mijn voorbeeld moet volgen
Of ik hem kon leren net zo’n call to action te schrijven als ik altijd doe.
Die van mij vond hij zo ‘naturel’. Niet zo schreeuwerig als… (en er volgde een naam die veel ondernemers wel kennen)
Ja, ik ken die call to actions wel. Niet mijn stijl.
Bij mij zie je niet:
‘Let op: er is maar een beperkt aantal plaatsen, dus geef je snel op’
En dit ook niet:
‘Dit is je LAATSTE KANS. Schrijf je snel in’
En al helemaal niet:
‘De tijd is gekomen om NU … ben je klaar voor succes?’
Hier moet ik wel om glimlachen
Het volgende zou ik ook niet doen, maar ik moet er wel om glimlachen, en wekt daarom mijn sympathie voor Chris Brogan:
Niet echt een call to action, maar toch wel
Is in de letterlijke betekenis geen call to action, want hij roept nergens op om iets te doen. Toch noem ik het een call to action omdat deze zinnen je willen verleiden om naar de verkooppagina te gaan.
Voor mij is dat een veel prettiger manier om je klanten te vertellen dat ze iets bij je kunnen afnemen. Ook al is het nog steeds niets voor mij.
Vriendelijke call to action
Zelfs met een letterlijke call to action kun je vriendelijk zijn, zoals Elisabeth Griffioen:
Vrij banaal met dat ‘klik hier’. Toch uiterst effectief, tenminste, voor mij. Ik kan haast de verleiding niet weerstaan om te klikken. Niet door deze woorden, maar door het verhaal ervoor. Dus het gaat om de combinatie van call to action schrijven en het verhaal eromheen… Aha.
Het kan ook nog anders:
Voelt voor mij ook vriendelijk. Voor de oplettende lezers: wat Heidi Does schrijft, lijkt wel wat op mijn stijl, maar ook weer: in combinatie met het verhaal ervoor.
Dat is alvast een belangrijke les: een prettige call to action is ingebed in een heel verhaal.
Ik ben anders dan jij
Toch. Zo’n schrijfstijl, míjn stijl, zo aan anderen leren, doe ik niet. No way.
Want ik ben nu eenmaal iemand anders dan iedereen. En jij ook. Stel je eens een gesprek voor. Ik en jij. Ik praat, ik probeer je te overtuigen, ik adviseer je. Jij weet zeker dat ik het ben, je kent niemand anders die precies zo praat als ik. Het is mijn, eigen, unieke manier. Niet ‘quasi’ uniek omdat ik probeer te verkopen met zo’n woord, maar ‘echt’ uniek. Net als je vingerafdruk. Of je stemgeluid.
Ik wil jou mijn stijl niet aanleren
Die stijl kan ik toch nooit aan iemand anders leren? Wil ik niet eens. Werkt niet. Zou jij je heel ongemakkelijk bij voelen. En je gesprekspartner ook.
Waarom zou ik iemand dan wel iemand willen leren om op mijn manier te schrijven? Dat werkt dan toch ook niet? Alle woorden die je schrijft moeten bij je passen. Dat is makkelijker en prettiger dan de stijl van iemand anders kopiëren.
Daarom help ik alleen uit te zoeken wat bij jou past
Bij Je natuurlijke Schrijfstijl krijg je inzicht in wat voor jou werkt en waarom. Daarmee schrijf je alles wat je maar kunt bedenken, inclusief een natuurlijke call to action. Neem gerust contact met me op als je er meer over wilt weten.
Misschien wil je mij voor die tijd vertellen wat jij als call to action gebruikt? Of hoe je je lezers oproept om iets te kopen of iets te doen.