Goed saai schrijven is prima

3 minuten lezen


Tekening van drie mensen die erg verveeld kijken

Nee, saai schrijven is niet erg.  Veel belangrijker is wat je schrijft: de inhoud. Roepen de woorden die je gebruikt vertrouwen op, herkent  je klant zich erin, voelt die zich aangemoedigd? En gebruik je geen woorden die je klant juist afschrikken?

Wat saaaaaai, denk je, als je je eigen blog naleest. Kan dat nou niet anders? Je pakt nog eens zo’n geweldig blog van iemand anders erbij. Je zucht. Ja, zo wil je ook schrijven. Waarom lukt dat jou nou niet?

Laat ik dan eerst zeggen: natuurlijk kun je leren om minder saai te schrijven. Maar de vraag is of het wel nodig is om minder saai te schrijven. Misschien schrijf je lang zo saai niet als jij denkt. En ook al heb je gelijk, schrijf je bagger over de weg, dan kan het nog zijn dat je je blogs beter eerst inhoudelijk kunt verbeteren. Tenminste, als je blogt om uiteindelijk meer klanten te krijgen.

Hoe zit dat?

Eerst over jouw geestdodende, eentonige, droge, alledaagse blog ;).

Ik wil wedden dat je blogs helemaal niet zo saai zijn. Je toont in ieder geval zelfreflectie, dan ligt je eerste stap naar verbetering dichtbij.

Zijn ze toch echt saai? Lees dit dan eens, zo saai schrijf jij vast niet:

Kan het saaier?

In ’t algemeen reeds is het overbrengen van slechte tijdingen iets onaangenaams, en ’t schijnt wel of er van den ongunstigen indruk dien ze veroorzaken, iets blijft kleven op wien die de verdrietige taak te-beurt viel zulke tijdingen meetedelen. Wanneer nu dit alleen reeds voor sommigen een reden zou wezen om tegen beter weten aan, het bestaan van iets ongunstigs te ontkennen, hoeveel te meer dan wordt dit het geval wanneer men gevaar loopt, niet alleen zich de ongenade op den hals te halen die nu eenmaal ’t lot schijnt des overbrengers van slechte berichten, doch tevens als de oorzaak te worden aangezien van den ongunstigen toestand dien men plichtshalve openbaart. (Max Havelaar, van Multatuli, versie van voor de oorlog)

Notoir saai.

Wereldberoemd.

Ook Het Bureau van Voskuil wordt gezien als vreselijk saai. ‘Natuurlijk, het kantoorleven is taai en saai, maar het lijkt me niet zo heilzaam dat in een roman even taai en saai vast te leggen,’ schreef Xandra Schutte.

Toch stonden in dezelfde tijd mensen in de rij als er weer een nieuw deel uitkwam. Vinden zij de boeken niet saai? Of verleent die saaiheid juist een zekere charme aan het boek:  Saai kan blijkbaar op een bepaalde manier ook interessant zijn.

Kennelijk is saai niet altijd erg.

‘Ja maar, dat zijn boeken. Bij blogs is dat anders’

Blogs mogen absoluut niet saai zijn, zegt iedereen altijd. Je moet alles op alles zetten om ze zo te schrijven dat de lezer ongemerkt doorleest, toch? Zoals bij deze: je begint te lezen en voor je er erg in hebt ben je 3, 4 blogs verder. Je kan haast niet stoppen. Je gaat zelfs nog door in de reacties, stuk voor stuk weer mooie aanvullingen. Zo’n blog

Persoonlijk. Aangrijpend. Herkenbaar. De schrijver laat een stukje van zichzelf zien, geeft zich bloot, stelt zich kwetsbaar op. Hij schrijft werkelijk goed, zet de zinnen zo achter elkaar dat je blijft lezen. Er zijn veel meer mensen in de gezondheidszorg die bloggen, maar lang niet allemaal zo indringend.

Dus ja, als je zo schrijft, wordt je gelezen. Maar de vraag is of jij zo moet willen schrijven. Deze schrijvers verkopen namelijk geen producten of diensten. Ze zoeken geen klanten. Ze willen wel raken en mensen aan het denken zetten, maar dat is echt iets anders dan met je blogs proberen klanten te krijgen.

Zijn er dan geen steengoede blogs die ook klanten trekken?

Ja, die zijn er vast ook. Alleen heb ik iets merkwaardigs ontdekt. Wat ik steengoed vind, vinden anderen helemaal niet steengoed. Ik check dat wel eens. Zo is er een blog  dat ik lekker leesbaar vind, sprankelend en ook inhoudelijk waardevol. De schrijfster blogt ook om uiteindelijk te verkopen.

Het onverbiddelijke oordeel van een vriendin luidt: saai. Ze kan haar aandacht er niet bijhouden en haakt halverwege af. Gek hè? Bij een blog waar ik juist ‘jaloers’  op ben.

Ik merk dat ook bij mijn klanten. Ik vraag ze vaak naar hun favoriete blogs, van die blogs die zij ALTIJD lezen. Soms krijg ik dan blogs door waar ik echt niet doorheen kom. Ik doe heus mijn best, maar houd mijn aandacht er niet bij.

Zijn dit dan steengoede of toch saaie blogs?

Geen van beide.

Als je niet door een blog heen komt, zeg je snel dat het saai is. Maar eigenlijk is er iets anders aan de hand: je vindt het onderwerp niet interessant genoeg. Als jij iets graag wil lezen, lees je door, of het nou wat saai is of niet.

Kortom, saai is geen criterium

Wat dan wel?

Inhoud.

Wil je lezers trekken die met jou weglopen, dan moet je zo schrijven dat zij jou willen lezen, of je nou saai schrijft of niet. Dan gaat het erom dat zij zich herkennen in wat je schrijft en dat zij zich zich vertrouwd gaan voelen bij jou. Je moet willen dat je lezers jou gaan vertrouwen en dat ze het gevoel hebben dat jij ze kan helpen. En zij moeten ook het vertrouwen krijgen  dat het hen gaat lukken hun probleem op te lossen. Zo schrijven is vele malen belangrijker dan saai of niet saai. (Een volgende keer hier meer over.)

Dus je kunt maar lekker saai schrijven?

Nou, dat ook weer niet.

Dit is alleen een ‘waarschuwing’: jouw lezers vinden jouw manier van schrijven misschien juist fijn. Is die ietwat saai? Je lezers vergeven het je, want het draait om wat je schrijft. Wel moet je structuur deugen, maar dat is iets anders dan saai of niet saai.

Blijf je van mening dat jouw blogs te saai zijn?

Dan gaan we jouw blogs gedetailleerd analyseren om te zien waar ze boeiender, geanimeerder, vermakelijker, levendiger kunnen. Maar we kijken wel eerst of je inhoud overeenstemt met wat bij jou en jouw klanten past….

Ik heb daarvoor een persoonlijk traject Scherp Zakelijk Schrijven.

Wil jij toch graag minder saai schrijven?

In een persoonlijk traject help ik jou om de saaiheid uit je teksten te verdrijven.  Liever eerst een gratis, telefonisch kennismakingsgesprek? Logisch. Stuur me een mail.