Een superblog. En toch geen klanten

3 minuten lezen


Tekening: Iemand zit op een stoel hoog in de lucht, op de grond juichen mensen hem toe

Je schrijft het ene superblog na het andere. Er komen volop reacties op en ook per e-mail complimenteren lezers je met je tekst. De bezoekersaantallen op je site schieten omhoog. Maar waar blijven de klanten? 

Het is iets dat ik vaker hoor. Wél lezers, wél reacties en volop complimenten en geen forse toename in klanten. Of je trekt vooral klanten waar je heel moe van wordt.

Laat ik je dan geruststellen: het ligt niet aan wat je schrijft, maar aan hoe je schrijft. Je potentiële klanten hebben namelijk het een en ander nodig om ja tegen jou te zeggen. Dat heeft te maken met de werkelijke reden waarom ze bij je kopen en dat is iets anders dan die massages die je geeft, die coaching die je biedt of die hulp bij het computeren. Kennelijk geef je in je blogs te weinig van dat wat je klanten werkelijk nodig hebben.

Hoe zit dat?

Een voorbeeld. Denk je eens in dat jij reizen naar Mongolië verkoopt, primitieve trektochten, waarbij de reizigers in kleine tenten slapen en door de woeste natuur trekken. Je schrijft prachtig.

Over hoe je de tochten tot in de puntjes verzorgt.

Over iemand die zo eigenwijs is van jouw paklijst af te wijken en hoe verkeerd dat uitpakt.

Over die deelnemer die een andere overnachtingsplaats zocht en hoe dat compleet uit de hand liep en hoeveel jullie daarvan balen.

Over die andere deelnemer die een Mongoliër ontzettend kwaad maakte en hoe jij uitkomst bood met je vloeiende Mongools.

Kun je je voorstellen dat hier spannende blogs van te maken zijn? Literair misschien zelfs. Blogs die vele lezers trekken.

Wat is nodig om lezers te trekken die klant bij je worden?

Dan gaat het niet alleen om wat je schrijft, maar ook hoe. Dat heeft weer te maken met de onderliggende boodschap die die je met je blogs afgeeft.

In het  voorbeeld zien je lezers dat jij precies weet wat je doet en dat je goed de weg weet in Mongolië. Ze krijgen het gevoel dat zij niets hoeven te doen omdat jij alles regelt. Sterker nog, je laat merken dat je niet eens wilt dat iemand anders wat regelt. Ze kunnen achterover leunen. Zo kom je over als een persoon die slim en capabel is, en iemand die het beter weet dan ieder ander. Daar komt ook een stuk bewondering in terug.

Mooi toch?

Ja, dat is mooi als je klanten mensen zijn die zich prettig voelen als ze compleet achterover kunnen leunen en je kunnen bewonderen. Als ze ervan houden niets zelf te hoeven doen en alleen maar instructies op hoeven volgen. Er is zeker een categorie mensen die dat wil.

Maar nu krijg je te weinig klanten. Dan is de kans groot dat jouw klanten iets anders zoeken bij jou voordat ze tot koop overgaan. Ze zoeken niet iemand die ze bewonderen, maar iemand die ze vertrouwen en meer gelijkwaardig voelt. Iemand die het juist waardeert als ze eigen initiatief ontplooien. Het kan zelfs zijn dat jouw blogs ze waarschijnlijk irriteren, vanwege die impliciete boodschap die je afgeeft.

Betekent dat dat een superblog niet goed is?

Ja, zeker wel. Alleen moet je ze net iets anders schrijven. Je kunt zelfs bloggen over die paklijst, die je meegeeft. Alleen laat je dan zien hoe een deelnemer er een bijzondere aanvulling op heeft. En in korte tussenregels laat je ook nog merken hoe logisch het is dat je deelnemers ook waardevolle aanvullingen hebben en hoeveel jij dat waardeert.

Zo ook met die overnachtingsplaats. Misschien liep het compleet uit de hand, maar dan schrijf je erbij hoe jullie er achteraf om konden lachen. Of je laat weten dat het toch niet anders kon in die situatie, maar dat je ervan geleerd hebt.

Zelfde onderwerp dus, maar met andere accenten

Het is natuurlijk niet altijd makkelijk om zelf te zien waar je blogs scheef gaan lopen met wat  je potentiële klanten werkelijk nodig hebben voordat ze tot kopen overgaan. Zeker als je altijd gewend bent om op een bepaalde manier te schrijven is het lastig om net iets anders te gaan schrijven.

Daarom maak ik gebruik van je marketingprofiel, ook wel ondernemersprofiel genoemd.

Dit profiel laat zien wat je klanten van je nodig hebben om ja tegen je te zeggen. Dit is geen hogere wiskunde, dit profiel is juist gebaseerd op wat van nature bij jou en je ideale klant past.

Dat eigen profiel geeft je heel gerichte aanwijzingen wat je klant nodig heeft in wat je schrijft, voordat hij bij je koopt.

De twee voorbeelden over Mongolië heb ik gebaseerd op dat marketingprofiel. De schrijfstijlen zijn dus allebei goed om klanten te trekken. Alleen werken ze voor twee verschillende types ondernemers.

Wat heb jij aan je marketingprofiel?

Het helpt je om te weten wat jouw klanten nodig hebben bij wat je schrijft. En het helpt je ook bij wat je verder doet voor je marketing. Let wel, zo’n superblog schrijven, of meerdere, is zeker goed, maar is niet per se noodzakelijk.

Zelf schrijf ik ook vanuit mijn eigen marketingstijl. Wil jij daar meer over weten? In Je Natuurlijke Schrijfstijl leer je jouw natuurlijke stijl kennen. Op basis daarvan gaan we verder met wat en hoe je schrijft, zodat je een goed houvast hebt.  Je kunt me ook rechtstreeks mailen voor een telefonische afspraak om er meer over te horen.

Neem contact met me op