Creatief schrijven: als je je lezer wil inspireren

3 minuten lezen


Met een creatieve pen schrijf je creatieve teksten

Je schrijft best aardig. Vind je zelf. Vinden anderen. Maar soms raak je zelf verveeld als je voor de zoveelste keer hetzelfde uitlegt. Of als je je zoveelste blog wil schrijven. Je inspiratie is op. Totaal op.

Wat te doen?

Eens een heel andere stijl proberen!

Oefeningen van een beroemde voorganger

Beroemd zijn de stijloefeningen van Queneau

Hierin lees je over een situatie in een volgepakte in Parijs. Niet 1 maal, niet 2 maal, maar 99 maal. En iedere keer vanuit 99 een verschillend gezichtspunt. Geniaal. 

Nog veel meer oefeningen voor inspiratie

En dan is er het witte kopje op een tafel. Dat is alles. 

Yoeke Nagel schrijft hier op 99 verschillende manieren over.

  • Als journalistiek nieuwsbericht
  • Als sprookje
  • Op een sarcastische manier
  • ... 99 maal

Erover lezen inspireert al.

Zelf oefenen

De volgende stap is zelf oefenen: beschrijf maar eens het 100e witte kopje. 

Handig is om dan eerst 99 witte kopjes op een tafel te lezen. 

Je creatieve brein reageert vanzelf

Tip van Yoeke: maak schrijfuren. Ga oefenen, oefenen, oefenen totdat je al die stijlen kunt dromen, maar vooral ook: toepassen.

Want echt, het werkt! Als je maar oefent en probeert, gaan je creatieve hersencellen vanzelf overuren maken. Dat merkte ik al in een workshop van Yoeke die ik volgde.

Workshop met 99 kopjes

In de workshop van Yoeke roepen we om de beurt waar we over moeten schrijven. Zo komen we uit op een witte muis naast de computer en een schoonmaakster die daarover vertelt aan haar tante.

Schrijven vanuit ironie

Uit het boekje van Yoeke kies ik ‘Ironie’. Lastig. Maar ik merk dat als ik mezelf eenmaal heb gedwongen te schrijven de ene versie na de andere naar boven borrelt.

Dit mondt uit in een hele korte versie van het witte kopje: 

‘Met een fluwelen doekje zeker? Alleen omdat hij wit moet blijven?

Nog meer oefenen

Je kunt natuurlijk net zo goed over andere onderwerpen schrijven en zo op je creativiteit verhogen. 

  • Neem bijvoorbeeld een krantenpagina en een potlood. 
  • Kies blind een willekeurig woord dat het onderwerp van je stukje wordt. 
  • Kies vervolgens, weer blind, waar dat onderwerp zich afspeelt, wie de waarnemer is en tegen wie die waarnemer dat vertelt.

Je eigen zakelijke tekst

Nu nog de stap naar je eigen, zakelijke tekst. Misschien is dat wel moeilijker dan 100 variaties op een wit kopje!

Ik daag je uit: Schrijf maar eens een wit kopje over jouw vakgebied.

Schrijf (het begin van) je rapport eens alsof je een sprookje vertelt. Of schrijf je blog alsof je heel verveeld bent. Of je social media post alsof je een medische diagnose stelt.

Eventjes maar. En kijk dan of je er elementen van kunt gebruiken om je definitieve tekst aantrekkelijker kunt maken.

Wil jij met meer creativiteit schrijven?

Neem eens een kijkje bij het traject Scherp, Zakelijk Schrijven

Neem contact met me op