Als je verkooptechnieken niet passen bij wie je bent

3 minuten lezen


Tekening iemand op podium met voor zich een zaal mensen die boos op hem zijn

Hoe je een zaal laat vibreren van woede

Het was de grootste miskleun die ik ooit heb ervaren. Al het opgebouwde vertrouwen vertrok achter de horizon. Er was alleen nog boosheid, wantrouwen en pijn die zich als een deken over de zaal verspreidden, zodra het eerste bedrag op de flipover verscheen en hoe langer de man aan het woord was.

Ik was op een symposium,’ intensive’, zoals dat tegenwoordig heet. Mensen waren hier omdat ze met zichzelf in de knoop zaten. Ze liepen tegen emotionele problemen aan of hadden fysieke problemen, waar ze dan weer emotionele problemen mee hadden.

Journey Intensive

Op deze Journey Intensive leerden ze een manier om hun eigen problemen aan te pakken, door ingeroeste gedragspatronen te veranderen, waardoor ze uiteindelijk een prettiger leven zouden hebben. Ze hadden daar mooie stappen in gezet in dit weekend. Velen waren bij de plenaire sessies opgestaan en hadden daar ook over verteld en dat dat zo geweldig voelde. Mensen straalden.

Ik was hier als ervaren Journey Practitioner een van de begeleiders om de deelnemers te kunnen helpen als ze er niet helemaal uitkwamen.

Maar nu wilde ik dat ik er niet was. Die man stond namens de organisatie op het podium en probeerde de zaal lekker maken voor meer weekenden en meer modules.

Hij was aan het verkopen en niet zo zuinig ook

Bedragen van 900 of zelfs 2000 euro voor modules van drie tot 8 dagen. Hij telde het netjes op: ruim 5000 euro totaal. Alsof het niets was.

Maar het was meer dan die bedragen. Het was ook het verhaal dat hij erbij vertelde. Over dat de deelnemers dachten dat ze veel hadden opgestoken, maar dat dat eigenlijk niets voorstelde. Ze zouden pas echt leren als ze die verschillende modules ook zouden doen.

De bedragen en de woorden brandden een weg naar binnen, ook bij mij.

‘Dit kan niet’, was het enige dat ik kon denken. ‘Dit mogen ze niet doen. Ze mogen mensen die zo open staan, zo vol vertrouwen, niet alle hoop ontnemen en dan een programma van duizenden euro’s verkopen. Dat is niet ethisch. 

Van dit verkooppraatje wist ik niets. En ook al had ik het geweten, ik had er niets aan kunnen doen.

Daar kwamen de laatste woorden: Wie vandaag besliste kreeg een immense korting.

NEE, NEE, NEE schreeuwde alles in me

Dit is niet goed. Dit past niet bij deze organisatie om op zo’n manier te marketen.

Dat bleek ook. Woede sidderde boven de zaal. De lunch na afloop verliep onrustig. Deelnemers gingen naar huis, ze hadden geen vertrouwen meer in het middagprogramma.

Gelukkig  begreep de organisatie ook dat het niet goed was gegaan. Ze gaven na de lunch ruimte om de woede eruit te laten, de pijn, het verdriet, het onbegrepen voelen. Dat was mooi, een groot Mea Culpa.

Wat een prachtig, maar vreselijk voorbeeld van hoe je met de verkeerde marketingtechniek mensen van je wegjaagt. Letterlijk dus.

Ik verzeker je: dat wil je zelf niet meemaken

Ik had diep medelijden met de andere man die vervolgens de puinhoop mocht opruimen. Tegelijk ook bewondering voor hoe hij dat deed. Hij ging door het stof. Maar niet op zijn knieën. Hij gaf ruimte aan de emoties, luisterde naar verhalen die mensen vertelden en vroeg iedere keer door naar wat ze erbij voelden. Wat precies aansloot bij wat ze dit weekend hadden geleerd.

Eind goed al goed?

Ik weet het niet. Moet nog blijken.

Ik weet wel dat dit niet had hoeven gebeuren als de organisatie meer inzicht had gehad in marketingtechnieken die passen bij wie je bent. Als persoon, maar ook als organisatie.

Een organisatie of een persoon die claimt mensen op een spirituele manier te helen, mag nooit, echt nooit, dit soort verkoopmethoden gebruiken. Vertrouwen is het grootste goed van wat in de ondernemersprofielen Empowermentor heet. Zet je dat op het spel dan jaag je je klanten weg. Soms dus letterlijk.

Passen jouw marketingtechnieken bij je?

De volgende vragen geven je inzicht in of je op de goede weg zit.

Eerst de goede kant: 

  • Voel je je goed bij bij wat je schrijft en zegt over je bedrijf en je diensten of producten?
  • Gaat het vanzelf, zonder dat je het gevoel hebt dat je iemand zit te pushen of te manipuleren?
  • Schrijven de blogs zich haast vanzelf?
  • En voel je je blij, gezond, gelukkig met wat je doet in je bedrijf, met de klanten die heel veel hebben aan wat jij ze te bieden hebt? Prachtig.

En dan nu de minder fijne kant:

  • Heb je het gevoel dat je te veel zit te ‘verkopen’, dat je technieken gebruikt waarvan iedereen zegt dat het moet, omdat je anders geen klanten krijgt?
  • Voelt het zwaar om een eigen bedrijf te hebben, ook al vind je je werk leuk?
  • Heb je het gevoel dat je alsmaar zit te trekken en pushen en dat schrijven iedere keer een worsteling is?

Overheerst de minder fijne kant?

Wellicht is je marketing en dat wat je schrijft voor je marketing niet in overeenstemming met wie jij wil zijn. In mijn traject Je Natuurlijke Schrijfstijl help ik je ontdekken wat wel bij je past, waardoor schrijven vaak ook veel prettiger wordt.

Neem contact met me op