Geen smoesjes meer om niet te schrijven

3 minuten lezen


Tekening: Ja maar, gezegd door poppetje met lange neus

Hoe je eindelijk gaat schrijven voor je marketing

“Het is nu niet de juiste tijd om te gaan bloggen. Ik ben te druk met …”

Je kent dat wel,  je moet eerst deze klus voor je klant afronden, of je moet eerst een website bouwen of de pagina’s op je site herschrijven of eerst een plan hebben om te bloggen.

Zo ging het ook met Marieke. Al minstens een half jaar was ze van plan om te bloggen, voor haar eigen bedrijf, maar iedere keer stelde ze het uit. Om hele goede redenen, natuurlijk. Maar toch…

Het waren smoesjes om niet te schrijven

Diep in haar hart wist ze: ik stel uit omdat ik al blokkeer voordat ik begin en ik krijg mezelf niet in beweging. Op zich wel een bijzondere ontdekking. Voor hetzelfde geld was ze nog maanden zo doorgegaan.

Ze kwam bij mij en ze ontdekte wat maakte dat ze niet eens begon met schrijven. En hoe ze zichzelf ertoe kon bewegen wél te gaan schrijven.

Haar eerste blog!

Nog wat feedback van mij en ze stuurde hem naar haar abonnees.

Feest!

Eerste doel gehaald: überhaupt bloggen

Volgende doel:

Zorgen dat ze met haar blogs haar lezers hongerig maakte naar haar dienst, zodat die sneller tot een aankoop zouden overgaan.

De eerste vereiste daarvoor is wat veel mensen wel inzien:

Zo schrijven dat de blogs lekker weglezen en logisch in elkaar steken.

Dit is iets wat je bij elke tekst doet: nalezen, feedback geven, herschrijven, nalezen, herschrijven. Daar hielp ik Marieke bij als feedbackgever en schrijfadviseur.

Minder voor de hand liggen de volgende twee punten:

  1. Wat maakt dat je klanten een aankoop bij je doen? Dan gaat het om de vraag waarom een klant bij jou koopt. Wat maakt dat de klant nu juist bij jou aanhaakt? Vanzelf, zonder dat je er moeite voor hoeft te doen. Dat is dus niet een trucje dat je gebruikt, maar iets wat je van nature doet.
  2. Hoe help jij als ondernemer (en als persoon) klanten hun probleem op te lossen? Als ondernemer, en daarmee samenhangend als persoon, heb je een natuurlijke manier van doen. Een rol die jou vanzelf afgaat en waar je plezier in hebt, een manier van doen die je terugvindt in hoe jij je bedrijf runt en wat je doet.

Waarom moet je weten wat maakt dat mensen bij je kopen en wat jou rol daarbij is? Omdat je dan weet:

Wat je moet schrijven voor je marketing en in welke stijl

 Toch ben je er dan nog niet helemaal, want je wil ook nog:

  • Plezier hebben bij het schrijven
  • Met gemak schrijven
  • Je eigen persoonlijkheid terug laten komen in wat en hoe je schrijft

Het lijkt een hele kluif, maar dat past ‘gewoon’ bij Je natuurlijke schrijfstijl. Toen Marieke dat door had, kreeg ze focus bij wat ze schreef en hoe schreef.

Het bloggen ging steeds beter

Totdat.

Ze op een gegeven moment toch weer vast zat. Ik moet bekennen dat dat was nadat ik haar weer feedback had gegeven op wat ze had geschreven. ‘Schrijven is zo moeilijk’, mailde ze me.

Marieke raakte in paniek. En toch ook weer niet, want ze had in het schrijfcoachtraject geleerd hoe ze daarmee moest omgaan. Zo kwam ze zelfs op een lumineus idee. Een idee om haar blogs zo te schrijven dat het simpeler werd voor haar en tegelijk helemaal paste bij de schrijfstijl van haar ondernemersprofiel.

De tijd van smoesjes om niet te schrijven definitief voorbij….

Einde verhaal met goede afloop :).

Ben jij benieuwd naar jouw persoonlijke schrijfstijl?

In Je natuurlijke schrijfstijl leer je de stijl kennen die bij jou past, als persoon en als ondernemer. Wil je er meer over weten? Mail me (Leonore@deschrijfster.nl) en we maken een afspraak voor een telefonisch gesprek.  Dan hebben we het over jou, wat jij zoekt en of ik je als schrijfcoach kan helpen.

Neem contact met me op