A/B test voor de beste kop, zonder moeite

3 minuten lezen


20, 30, 40 verschillende koppen verzinnen voor 1 blog? Ja, dat lukt mij wel. Maar dan…. Dan moet je kiezen welke je boven je blog of je webpagina zet. Dat is heel wat lastiger, zo niet onmogelijk.

Of je moet bedreven zijn in A/B-testen, wat ik niet ben.

En toen was daar de plugin, de Headline Optimizer, die dat allemaal vanzelf doet. Het enige wat je hoeft te doen is nog een kop toevoegen. Na verloop van tijd controleer je hoe de verschillende koppen presteren, welke het meeste verkeer naar je pagina genereert. Hoe je niets voor te doen.

Goede koppen verzinnen

Natuurlijk. Je moet nog steeds goede koppen maken, anders test hij niks met niks. Of met nog een keer niks.

Lukt je dat, dan doet hij al het werk voor je. Hoef je alleen maar te kijken hoe de ene of de andere kop presteert. Heerlijk toch? Leer je ook wat voor soort koppen goed werken voor jou. Heb je uiteindelijk die plugin niet meer nodig J.

Toegegeven, ik mocht hem gratis testen. En jij moet betalen. Maar als het goed is, verdient hij zich vanzelf terug. (Niet bij mij zijn als dat niet lukt…)

Lastig is wel dat als je goede koppen schrijft, ze niet zoveel voor elkaar onder doen.

engagement rate van verschillende koppen die even goed scoren

Neem deze koppen die ik 15 april publiceerde. Tot 9 mei hadden ze de volgende engagementstrates:

  • Over integere marketing en hoe die te herkennen: 57 %
  • Hoe je zo schrijft dat je marketingboodschap wél integer is: 63 %
  • Online marketing: houd je boodschap integer: 68 %
  • Zo schrijven dat je marketingboodschap wél overkomt: 70 %

Dat is 13 % verschil tussen de best en de minst presterende kop. Is dat veel? Weinig? Geen idee. Hangt waarschijnlijk ook af van hoeveel mensen gekeken hebben.

In ieder geval: vervolgens ga je naar je dashboard en je kiest de ‘winnaar’. Daar staat dan:

‘Kans dat je met deze kop het origineel verslaat’

Bij die kop met 70 % staat de kans dat die het origineel verslaat 87 % is. Hoe ze bij de percentages komen? Geen idee. Maar wie laat zo’n kans om te winnen nou liggen?

Hoe meer je schrijft en koppen test, hoe meer je wint. Geweldig.

Kanttekening bij de app

Ik moet wel zeggen dat ik geen verklaring heb voor de verschillen in percentages. Misschien zijn de verschillen wel zo klein dat het vooral toeval is. Geen idee. Dat is dan ook gelijk het manco van deze plugin: wat zeggen de cijfers?

Maar goed, ik ga nog even door en kijk of dit uiteindelijk leidt tot meer klanten, want daar gaat het natuurlijk uiteindelijk om.

Overigens had ik wel wat problemen met het gebruik van de plugin. Iedere keer als ik een Facebookpost wilde maken met verwijzing naar een artikel met die plugin, dan kwam er ‘headline optimizer’ voor te staan. Niet zo mooi dus. Is gelukkig opgelost, maar  het maakte me aanvankelijk wel wat huiverig.

(Lukt het jou niet om 20, 30 verschillende, goede koppen te maken? Dan heb je misschien wat hulp nodig, van een goede schrijfcoach bijvoorbeeld ;)).

Wil je de plugin aanschaffen?

Of wil je er meer over weten?

In 2016 kreeg ik deze affiliatelink van degene die mij de gratis versie gaf. Als je die toen volgde, mocht hij de gratis versie blijven gebruiken. Hoe dat nu zit weet ik niet. Ik zelf gebruik deze app niet meer, omdat het me te omslachtig werd en ik inmiddels niet meer in wordpress werk.

Wil je sparren over jouw koppen?

Je kunt natuurlijk los van die app zelf flink investeren in koppen verzinnen. Als je wilt kan ik je daarbij assisteren. Of je meer leren over koppen maken. 

Neem contact met me op