12 redenen waarom het waardevol is je onderzoek toegankelijk te maken

3 minuten lezen


tekening van iemand in rolstoel die netjes schuin omhoog kon rijden maar dan voor een afgrond staat: niet toegankelijk

Je doet waardevol onderzoek en steekt er al je energie in. Logisch. Maar zie je  ook dat het publiek graag wil weten wat je doet en wat eruit komt? Dat is minstens zo waardevol. Hier 12 argumenten waarom het waardevol is om je onderzoek toegankelijk te maken. 

Waarom het belangrijk is je onderzoek toegankelijk te maken

De argumenten hiervoor heb ik her en der verzameld. Waar?

  • In gesprekken met onderzoekers die zelf al veel schrijven voor een algemeen publiek.
  • In gesprekken met onderzoekers die de waarde ervan benadrukken maar zelf nog niet zoveel schrijven.
  • Op bijeenkomsten waar communicatiemedewerkers van onderzoeksinstellingen, wetenschapsjournalisten bij elkaar komen rond het thema ‘maak jezelf als wetenschapper zichtbaar in de maatschappij’.
  • Van blogs op internet.
  • Uit samenvattingen van onderzoek die gaan over toegankelijk schrijven over je onderzoek.

Conclusie?

Iedereen erkent dat toegankelijk onderzoek enorm waardevol is

PhD’s, onderzoeksinstellingen en universiteiten om naar buiten te treden: iedereen is het erover eens.

Ze móeten laten zien wat ze doen, vertellen waarom ze onderzoek doen en schrijven over wat wetenschap bedrijven inhoudt en hoe bijzonder het allemaal is. De maatschappij verlangt het om geïnformeerd en betrokken te worden, zo wordt alom gevoeld.

Waarom is dan niet al het onderzoek toegankelijk?

Onderzoekers blijven in hun eigen wereld.

Ze schrijven vooral wetenschappelijke artikelen omdat ze daar primair op beoordeeld worden. Ze bezoeken wetenschappelijke congressen, discussiëren met wetenschappelijke collega’s. En ze zien niet de waarde van publiceren voor een breed publiek. Het kost alleen maar tijd en levert ze niets op, vinden ze. Als ze er al bij stil staan

Onderzoekers merken niet dat het publiek geïnteresseerd is

Veel onderzoekers hebben ook niet in de gaten dat hun onderzoek werkelijk interessant is voor anderen. Dat dat publiek er graag meer van wil weten. Eigenlijk zelfs recht op heeft om er meer van te weten.

Is er dan helemaal niets wat je kunt doen om die onderzoeker(s) te overtuigen om toch te gaan schrijven en op zo’n manier dat anderen die teksten ook echt gaan lezen? Ja, misschien wel. Door te laten zien dat het in hun eigen belang is. Klinkt banaal, maar zo werkt dat toch.

Daarom hier maar eens een selectie van de argumenten die ik heb verzameld:

Waarom zou jij als onderzoeker over je onderzoek schrijven voor een breed publiek?

  1. Omdat het ‘oerstom’ is als je dat niet doet’ (citaat van een onderzoeker die ik sprak).
  2.   Je onderzoek/onderzoeksgroep wordt zichtbaar. (Dit punt spreekt voor zich, toch?)
  3. Je krijgt nieuwe samenwerkingspartners, van wetenschappelijke partners, tot partners uit andere vakgebieden, maatschappelijke organisaties en commerciële bedrijven.
  4. Steun van hogerhand, je prof, je baas, het college van bestuur.
  5. Extra geld: Je ontvangt prijzen omdat zichtbaar wordt hoe maatschappelijk relevant (toegepast onderzoek) of hoe interessant (fundamenteel onderzoek) jouw onderzoek is.
  6. Meer studenten. Doordat scholieren lezen over jouw onderzoeksveld leren ze je vakgebied kennen en nemen het mee in hun keuze voor een studie.
  7. Nieuwe onderzoeksideeën. Buitenstaanders stellen over het algemeen vragen waar jij niet aan hebt gedacht, die weer aanleiding kunnen zijn voor een nieuw idee.
  8. Nieuwe contacten en daarmee nieuwe ideeën. Onder de buitenstaanders (zie punt 6) zitten contacten waar jij nog wat aan kan hebben, maar waar je anders nooit mee in aanraking was gekomen.
  9. Jij of je afdeling/groep wordt de autoriteit op jouw vakgebied. Ga maar na: jij bent zo zichtbaar dat de pers jou onmiddellijk weet te vinden, anderen verwijzen naar jou, enzovoort.
  10. Meer onderzoeksfinanciering. Zichtbaar zijn, betekent dat mensen je werk gaan waarderen en dat vinden dan ook de financiers.
  11. Nieuwe baan. Dit is vooral van belang voor PhD’ers: Je bouwt een netwerk op zodat je na afloop van het promotieonderzoek makkelijker aan de bak komt.
  12. Een hogere H-index, doordat je je eigen onderzoek ook toegankelijk maakt voor andere wetenschappers. Ja, ook wetenschappers houden ervan om makkelijkere teksten te lezen. Is het dan echt wat voor ze, dan vragen ze vervolgens de achterliggende wetenschappelijke publicatie op en is de kans groter dat ze jou ook citeren in hun wetenschappelijke publicatie.

Heb je nog meer argumenten?

De rest van de argumenten komt een andere keer nog wel. Aanvullen mag natuurlijk!

Of nog beter: ga het ook eens proberen. Start je eigen blog, geef de communicatiemedewerker een seintje dat je wel een berichtje voor de site hebt of schrijf een nieuwsbericht voor de nieuwsbrief van je organisatie.

Wil je hulp om je onderzoek toegankelijk op te schrijven?

In het coachingstraject Scherp Zakelijk Schrijven leer je precies dat. Wil je meer weten? Of wil je direct beginnen? Mail me voor een toelichtend en geheel vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Neem contact met me op Bestudeer het gratis e-book hierover