Aanmelden

Laat je tekst schrijven


Tekening blije mensen met iemand die schrijft en verschillende schrijfproducten zoals flyer en rapport.

Als je een tekst wil laten schrijven… Je denkt dat jouw ingewikkelde verhaal niet simpel is op te schrijven? Of je hebt geen idee hoe je die verhalen van jou of je bedrijf of organisatie goed naar buiten kunt laten komen? Laat mij maar :).

Wat kost een tekst laten schrijven?

Is niet op voorhand te zeggen. Net zoals je niet kan zeggen ‘wat kost een auto?’.

Waar haal ik bijvoorbeeld informatie vandaan voor die tekst:  heb je al wat staan, moet ik 1 of meer mensen interviewen, moet ik zelf achtergronden zoeken via internet of een een aantal rapporten doorploegen? En hoe wil je de tekst de wereld insturen: als een blog, als een artikel in een tijdschrift, een serie artikelen, als folder, als heel magazine? Ik noem maar wat. Of weet je het nog niet precies, wil je dat ik je daarbij help?

Ziehier een aantal vragen die ik je ga stellen voordat ik kan inschatten hoeveel die tekst kost.

Misschien wel handig om te weten: ik hanteer een uurtarief van 90 euro, exclusief btw. Maar eigenlijk zegt dat niets, omdat het erom gaat wat je krijgt als je je tekst laat schrijven door mij.

Wat is jouw rol als je mij een tekst laat schrijven?

Deskundig zijn in je vak. Tijd nemen om al mijn vragen te beantwoorden (dat kunnen er best veel zijn). En natuurlijk na afloop kijken of de tekst inderdaad weergeeft wat jij bedoelt.

En, misschien nog belangrijker: je moet durven

Durven loslaten wat jij ook al weer wilde vertellen, want dat doet er eigenlijk niet zo toe. Tenminste… veel minder dan jij denkt.

Het gaat namelijk om je lezer. Ik ben de belangenbehartiger van je lezer.

Dus gaan we ook alles uit de kast te trekken om het die lezer naar zijn zin te maken.  En soms is dat even slikken voor jou, als jij die lezer even vergeten was. (Ik zeg het er maar gelijk bij). Maar het is echt nodig, want alleen dan laat hij zich verleiden om te reageren, om in actie te komen, om opgelucht adem te halen, eens flink te lachen of wat het dan ook is dat jij wil dat je lezer doet.

Het betekent dus ook durven vertrouwen op een professional (mij dus ...)

Ik werk met de  leveringsvoorwaarden van Tekstnet, de beroepsvereniging voor tekstprofessionals.

Aarzel je nog?

Wat zeggen klanten?

‘Structuur in de tekst’

Als adviesorganisatie waren we gevraagd een advies te schrijven over het natuurbeleid van de provincie Noord-Brabant. Dit is een complex onderwerp omdat er veel over te zeggen is en we recht wilden doen aan de verschillende visies.

Leonore heeft ons geholpen structuur te brengen in de complexe materie zodat het advies een gestructureerde en logische opbouw heeft gekregen. Daarnaast heeft ze mede gezorgd voor een leesbaar verhaal.

En zeker zo belangrijk, Leonore is prettig in de omgang en werkt snel.

Ik raad haar dan ook aan voor ieder die ook een complex advies of rapport te schrijven heeft.

Het advies Van Voordeur tot en met Natura2000

Sjors Willems, BrabantAdvies
Ze past de schrijfstijl aan mij aan
‘Ze past de schrijfstijl aan mij aan’

Verrek, heb je dat niet zelf geschreven?’ Dat kreeg ik te horen van een goede kennis van me. Dat ging dus over de LinkedIn-post die Leonore voor mij heeft geschreven. Het was zo precies mij, gaf zo de kern weer van hoe ik ben. Ze cijfert haar eigen stijl weg en past die aan die van mij aan.

Henk Rademaker, Rademaker Administratie- en Adviesbureau BV
We krijgen nu reacties
‘We krijgen nu reacties’

Zij schrijft zo dat we reacties krijgen.

Noortje Hamers – Van den Berkmortel, LEI - Wageningen UR

Klanten voor wie ik schrijf of heb geschreven zijn onder andere:

Seniorenhuisvesting ‘Zuid-Veluwe’, Wageningen Universiteit en Research Centrum, Wetenschapswinkel Wageningen Universiteit, landbouworganisaties, zoals de ZLTO en LTO Noord, zelfstandig ondernemers waaronder fysiostherapeuten, coaches, mindfulnesstrainers, elektricien, accountantskantoor Flynth, Uitgeverij Roodbont, Dienst Landelijk Gebied, weekblad Boerderij, universiteitsblad van Wageningen Universiteit, Stichting Biologica, de voorloper van Bionext.

Zal ik voor je schrijven?

Voorbeelden van tekstschrijver Leonore Noorduyn

Hieronder vind je een paar uitgewerkte voorbeelden van teksten die ik voor klanten heb geschreven.

Een nieuw huisblad
‘Een nieuw huisblad’

De bewoners van Seniorenhuisvesting ‘Zuid-Veluwe ontvangen al jarenlang ieder half jaar een huisblad vol met nieuwtjes en verhalen, geschreven door de twee coördinatoren bewonerszaken. Dat voldoet goed, de bewoners zijn superblij met het blad.

Enige nadeel: het kost de coördinatoren veel tijd en het schrijven zelf kost ze, als niet-professionals, best veel moeite.

Of ik als professionele tekstschrijver hun taken kan verlichten.

“Ja, leuk, maar dan wordt de stijl wel wat journalistieker”, leg ik uit. En zou het dan niet wat zijn om die journalistieke stijl ook terug te laten komen in het uiterlijk van het blad?

“Kom maar met een voorstel”, is het antwoord.

Zo kom ik samen met vormgever Henk Jan Panneman met het voorstel voor een blad met een magazine-achtige opmaak, journalistiek ingestoken met verschillende rubrieken en een rustige opmaak. Dit is akkoord.

Nu maak ik, in overleg met de coördinatoren, per nummer een opzet voor de rubrieken en artikelen, ik interview diverse bewoners, schrijf de teksten en coördineer de werkzaamheden van fotograaf, vormgever en drukker.

Een geweldige opdracht. Niet in het minst omdat de bewoners van die seniorenhuizen pracht-mensen zijn om te interviewen. Stuk voor stuk. Maar ook omdat er vanuit het schijnbare niets iedere keer weer zo’n mooi nummer verschijnt.

,
Kun jij een boekje voor ons maken?
‘Kun jij een boekje voor ons maken?’

“Wij hebben als ondernemers heel veel statushouders begeleid naar werk, stage of studie. Nu voeren we een speciaal traject uit voor de gemeente Ede en hebben gemerkt wat goed werkt en wat niet. Die geleerde lessen willen heel graag in een boekje zetten, zodat anderen die statushouders begeleiden, zoals andere gemeentes, kunnen profiteren van onze kennis en ervaring.”

Zo luidde de vraag van Grytsje Veltman en Riet Nigten, beide zelfstandig ondernemer met jarenlange ervaring als trainer, hulpverlener en begeleider van wat ook wel nieuwe Nederlanders wordt genoemd.

De Schrijfster bedacht, samen met Grytsje en Riet, een opzet voor het boekje en produceerde het.

Het boekje bevat interviews met statushouders en hun stage-begeleiders over hoe ze aankijken tegen het begeleidingstraject, interviews met ambtenaren van de gemeente Ede en een overzicht van de ervaringen van Riet en Grytsje.

,
Blog in eigen ondernemersstijl
‘Blog in eigen ondernemersstijl’

Wandelcoach Hilde Backus vroeg of ik met haar mee wilde denken. Ze had 4 video’s opgenomen waarin zij uitlegt waarom de natuur ons krachtig maakt en zo goed helpt in wandelcoaching.

Hoe kon ze de video’s zo presenteren dat ze pasten bij haar ondernemersprofiel?

Samen kwamen we op het idee om per video een blog te schrijven in haar ondernemersstijl. De Schrijfster schreef de concepten en Hilde maakte ze verder af.

De video-serie is een succes: de inschrijvingen blijven dagelijks binnen komen.

,
Aansprekende brochure voor zorgboeren
‘Aansprekende brochure voor zorgboeren’

“Er komen nogal wat veranderingen op zorgboeren af waardoor hun financiering in de knel kan komen. Denk aan veranderingen in zorg en welzijn, onderwijs en werk en inkomen.

Wij hebben onderzoek gedaan om te achterhalen welke mogelijkheden er zijn voor zorgboeren om ook in de nieuwe situatie inkomsten te hebben.

Dat willen we weergeven in een brochure, die exact aansluit op wat zorgboeren graag lezen: aansprekend, met een positieve toon.”

De Schrijfster verzorgde de brochure samen met vormgever Erika Koster en Drukkerij Cunera

Opdrachtgever: Wageningen UR en Federatie Landbouw en Zorg.

Resultaat: Zorglandbouw. Veerkrachtig inspelen op nieuwe ontwikkelingen

,
 Praktische brochure voor docenten groen onderwijs
‘ Praktische brochure voor docenten groen onderwijs’

Hoe kun je de samenwerking tussen mbo/hbo en bedrijfsleven goed opzetten en uitbouwen? Dat was de vraag die CAH Vilentum onderzocht.

De uitkomsten moesten in een brochure komen, zodat docenten zelf aan de slag kunnen met de tips en handvatten.

Resultaat:  Goed Samenspel, duurzame verbinding tussen onderwijs en ondernemers.

Opdrachtgever: CAH Vilentum

,
Webteksten De introverte ondernemer
‘Webteksten De introverte ondernemer’

“Wil jij voor mij de tekst schrijven voor mijn nieuwe website voor de introverte ondernemer? Jij weet precies wat er speelt als introverte ondernemer en je weet alles af van marketing, hoe je zo schrijft dat potentiële klanten aanhaken.”

Dat vroeg Marloes Bouwmeester. Ze had al een site voor de introverte professional en kreeg steeds meer vragen van ondernemers hoe ze toch een succesvol bedrijf neer had gezet als introvert.

Zo ontstond de introverte ondernemer.

(Overigens heeft Marloes dit bedrijf, en dus ook de website, beëindigd. Ze werkt alleen nog voor introverte professionals)

,
Laten we overleggen over jouw tekst Aanmelden